5/5 - (2 امتیاز)

به طورکلی فیستول ایجاد مجرایی غیر طبیعی میان دو بافت از بدن است که می‌تواند بافت‌های مختلفی از بدن را به یکدیگر متصل نماید. زمانی که ایجاد چنین مجرایی ناحیه آنال یا مقعد و بخشی از روده را به یکدیگر متصل کند یک فیستول مقعدی بوجود آمده است. در واقع فیستول مقعدی تونل کوچکی است که یک آبسه (غده عفونی)، یک حفره عفونی در مقعد را به سوراخی روی پوست اطراف مقعد متصل می‌کند.

علت فیستول مقعدی چیست؟

علت اصلی فیستول مقعدی گرفتگی غدد مقعد و آبسه مقعد است. مقعد دهانه خارجی است که مدفوع از طریق آن از بدن خارج می شود. درست در داخل مقعد تعدادی غدد کوچک وجود دارند که مخاط می سازند. گاهی اوقات، این غدد مسدود می شوند و ممکن است عفونی شوند و منجر به آبسه شوند. حدود نیمی از این آبسه ها ممکن است به فیستول تبدیل شوندسایر علت های ایجاد فیستول مقعدی عبارتند از:

  • بیماری کرون (بیماری التهابی روده)
  • پرتو درمانی (درمان سرطان)
  • ضربه
  • بیماری های منتقله از راه جنسی
  • بیماری سل
  • دیورتیکولیت (بیماری که در آن کیسه های کوچک در روده بزرگ ایجاد می شود و ملتهب می شود)
  • سرطان

معمولاً برای درمان فیستول مقعدی جراحی لازم است زیرا معمولاً خود به خود بهبود نمی یابند.

مدیریت و درمان فیستول مقعدی

درمان فیستول مقعدی چیست؟

چندین روش مختلف وجود دارد. بهترین گزینه بسته به موقعیت فیستول واینکه آیا این فیستول یک کانال است یا در جهات مختلف منشعب می شود تعیین می گردد. گاهی اوقات ممکن است برای کمک به تعیین بهترین درمان نیاز به معاینه اولیه از ناحیه تحت بیهوشی عمومی داشته باشید.

هدف از جراحی التیام فیستول و در عین حال اجتناب از آسیب به ماهیچه های اسفنکتر است، اسفنکتر حلقه ماهیچه هایی که مقعد را باز و بسته می کنند، که به طور بالقوه می تواند منجر به از دست دادن کنترل روده (بی اختیاری روده) شود. جراحی فیستول معمولاً به صورت سرپایی انجام می شود، به این معنی که بیمار می تواند در همان روز به خانه برود. بیمارانی که تونل های فیستول بسیار بزرگ یا عمیق دارند ممکن است مجبور شوند مدت کوتاهی پس از جراحی در بیمارستان بمانند. برخی از فیستول ها ممکن است نیاز به چندین عمل جراحی برای از بین بردن فیستول داشته باشند.

🎥 ویدئوهای “ویدئو درمان فیستول مقعدی با استفاده از چسب فیستول گلوبرن 2” را میتوانید مشاهده کنید. 🎥

گزینه های اصلی درمان در اینجا مشخص شده است:

فیستولوتومی

جراحی تقریباً همیشه برای درمان فیستول مقعدی ضروری است. این جراحی توسط جراح کولون و رکتوم انجام می شود. هدف از جراحی ایجاد تعادل بین خلاص شدن از شر فیستول و در عین حال محافظت از عضلات اسفنکتر مقعد است که در صورت آسیب می تواند باعث بی اختیاری شود. فیستول هایی که در آن عضله اسفنکتر درگیر نیست یا کمی درگیر است، با فیستولوتومی درمان می شوند.

در این روش، پوست و ماهیچه روی تونل باز می شود تا از یک تونل به یک شیار باز تبدیل شود. این به مجرای فیستول اجازه می دهد تا از پایین به بالا بهبود یابد. در مواردی که خطر بی اختیاری بیش از حد بالا در نظر گرفته شود، ممکن است روش دیگری به جای آن توصیه شود.

روش‌های مرسوم حفظ اسفنکتر شامل تکنیک ستون شل که به طور گسترده برای فیستول در آنو با بیماری کرون استفاده می‌شود، روش فلپ پیشرفته مخاطی یا فلپ‌های جزیره‌ای پوستی و فیستولوتومی همراه با بازسازی اسفنکتر است.

با این حال، توسعه چسب ها ی جراحی پزشکی و پلاگ ها توجه پزشکان را به تکنیک های محافظت کننده از اسفنکترها افزایش داده است. این روش‌های «مدرن» علاوه بر سادگی، مزیت حفظ عملکرد اسفنکتر را نیز دارند. با توجه به مقالات تا کنون، میزان موفقیت با چسب فیبرین گلو  53٪ است درحالی که درمان با چسب سنتتیک سیانواکریلات پزشکی Glubran® 2 میزان بهبودی 70٪ پس از تزریق اولیه چسب فیستول گلوبرن2 و 90٪ پس از تزریق های بعدی را نشان می دهد. چسب جراحی بافتی گلوبران 2 یک  چسب جراحی سنتتیک کلاس III تایید شده برای استفاده داخل بدن و داخل عروقی است.

یک چسب سیانواکریلات جراحی شفاف زرد کم رنگ آماده مصرف است که در تماس با خون یا سایر مایعات بیولوژیکی به سرعت پلیمریزه می شود. عملکرد ترکیبی آنها منجر به تشکیل یک لایه قابل تنفس برای سلولهای تازه تشکیل شده ودرعین حال ضد آب می شود که به بهبود بافت کمک می کند. تجزیه هیدرولیتیک کند است و 15 روز تا 6 ماه طول می کشد. بر خلاف چسب های فیبرینی این فاصله زمانی به بافت فیستول اجازه ترمیم و نفوذ درچسب را می دهد و از عود فیستول ممانعت می کند. زمان پلیمریزاسیون به مقدار چسب فیستول تزریق شده بستگی دارد.

چسب فیستول

به طور کلی، چسب فیستول Glubran® 2، 1 تا 2 ثانیه پس از استفاده شروع به پلیمریزاسیون می کند و در 60 تا 180 ثانیه کامل می شود. یک قطره می تواند سطح 1 سانتی متر مربع را بپوشاند و یک لایه چسب نازک با استحکام کششی بالا تشکیل دهد. این چسب سیانواکریلات جراحی را می توان برای تمام اندیکاسیون های چسب های بیولوژیکی بدون خطر آلودگی مربوط به وجود یک جزء بیولوژیکی استفاده کرد. محصول تولید شده توسط GEM S.r.l. در ایتالیا، دارای نشان CE است و در حال حاضر در ایران توسط شرکت پارسان درمان پاد  به بازار عرضه می شود.

چسب فیستول مقعدی گلوبرن 2

چسب فیستول مقعدی گلوبرن2

برچسب CE برای چسب سیانواکریلات جراحی Glubran® 2

🎓 جهت مطالعه مقالات معتبر مرتبط با جراحی اورولوژی کلیک کنید. 🎓

در ادامه به توضیح تکنیک استفاده از چسب فیستول گلوبرن2 و دیگر شیوه های درمان فیستول با تلاش بر عدم آسیب به اسفنکتر می پردازیم:

تکنیک های ستون

اگر فیستول از بخش قابل توجهی از عضله اسفنکتر مقعد عبور کند، فیستول پیچیده تر، جراح ممکن است مجبور شود درن مخصوصی به نام ستون قرار دهد که حداقل به مدت 6 هفته در محل باقی می ماند. این عمل باعث تخلیه فیستول از چرک و عفونت جمع شده در آن می شود و به التیام آن کمک می کند، در حالی که نیازی به برش ماهیچه های اسفنکتر نیست.

ستون های شل به فیستول ها اجازه تخلیه می دهند، اما آنها را درمان نمی کنند. برای درمان فیستول، می توان از ستون های محکم تر برای برش آهسته فیستول استفاده کرد. پس از قرار دادن ستون، انجام عمل دوم تقریباً همیشه نیاز می شود.

روش فلپ پیشرفته

اگر فیستول از ماهیچه های اسفنکتر مقعدی عبور کند و انجام فیستولوتومی خطر زیادی برای ایجاد بی اختیاری داشته باشد، ممکن است روش فلپ پیشرفته در نظر گرفته شود. که شامل بریدن یا خراش دادن فیستول و پرکردن فیستول با فلپ بافتی که از داخل راست روده گرفته شده، می باشد. میزان موفقیت کمتر از فیستولوتومی است، اما از نیاز به برش عضلات اسفنکتر مقعد جلوگیری می کند. فلپ پیشرفته اندورکتال درمقایسه با تزریق چسب سیانواکریلات پزشکی گلوبرن 2 سرعت بهبودی بالایی را فراهم می کند، اما به قیمت جراحی پیچیده تر و پیگیری طولانی مدت تر بعد از عمل.

در مقایسه درمان تزریقی چسب فیستول گلوبرن2، گرچه ممکن است احتمالا سرعت بهبودی تا حدودی کمتری داشته باشد با سادگی بیشتری همراه است، و امکان بازیابی سریع فعالیت را فراهم می کند.به علاوه به دلیل ریسک بالای عود فیستول دراین روش (روش فلپ پیشرفته) از این روش درمانی کمتر از آن استفاده می شود.

روش LIFT

روش بستن مجرای فیستول بین اسفنکتریک (LIFT) درمانی برای فیستول هایی است که از عضلات اسفنکتر مقعدی عبور می کنند، در شرایطی که فیستولوتومی خطر بالایی دارد از این شیوه استفاده می شود. در طول درمان، برشی در پوست بالای فیستول ایجاد می‌شود و ماهیچه‌های اسفنکتر از هم جدا می‌شوند. سپس فیستول در هر دو انتها سیل شده و باز می شود تا صاف بماند.

این روش به رغم اینکه نتایج امیدوارکننده‌ای داشته است، اما تنها چند سالی است که وجود دارد، و نیازمند تحقیقات بیشترجهت تعیین میزان عملکرد آن در کوتاه‌مدت و بلندمدت است.

ابلیشن آندوسکوپی

در این روش یک آندوسکوپ (لوله ای با دوربین در انتهای آن) در فیستول قرار می گیرد. سپس یک الکترود از داخل آندوسکوپ عبور داده می شود و یا فیبر لیزری با تابش یک پرتو لیزر کوچک برای سیل کردن (سوزاندن) فیستول استفاده می شود. ابلیشن آندوسکوپی به خوبی کار می کند و نگرانی جدی در مورد ایمنی آن وجود ندارد البته ابهاماتی در مورد چگونگی عملکرد لیزر وجود دارد. نهایتا درمان ابلیشن در موارد اندکی موجب درد، عفونت درموضع جراحی و احتباس ادرار و عود می شود.

چسب فیبرین گلو

درمان با چسب فیبرین گلو در حال حاضر تنها گزینه غیرجراحی فیستول مقعدی به غیر چسب پزشکی سیانواکریلات است. این روش شامل تزریق چسب به فیستول توسط جراح است و نیازمند بیهوشی عمومی بیمار است. چسب به سیل شدن فیستول و ترغیب آن به بهبودی کمک می کند.

به طور کلی نسبت به فیستولوتومی برای فیستول های ساده موثر نیست و نتایج ممکن است طولانی مدت نباشد، اما ممکن است گزینه مفیدی برای فیستول هایی باشد که از عضلات اسفنکتر مقعد عبور می کنند زیرا نیازی به برش ندارند. با این وجود امکان جذب چسب های فیبرین گلو نسبت به چسب جراحی سیانواکریلات سریعتر است و نیاز به تجدید تزریق داشته و نیز میزان عود فیستول بیشتر است. علاوه بر این، چسب سیانواکریلات جراحی چگالی کمتری نسبت به چسب فیبرین گلو دارد. در نتیجه، می تواند حتی به مجاری ثانویه بسیار نازک برسد و همچنان از طریق بخیه روی دهانه خروجی فیستول هم نفوذ کنند.

پلاگین بیوپروتز

گزینه دیگر قرار دادن پلاگ پروتز زیستی است. که یک پلاگ مخروطی شکل است که از بافت حیوانی ساخته شده است و برای مسدود کردن دهانه داخلی فیستول استفاده می شود. این روش برای مسدود کردن فیستول مقعدی خوب است اما نگرانی هایی چون انتقال عوامل عفونی و یا ایجاد حساسیت و آلرژی را به همراه دارد. به علاوه نرخ موفقیت این درمان در طول زمان کاهش می یابد به این معنی که با گذشت زمان به بیش از 6 ماه با 30 درصد کاهش موفقیت اولیه و عود همراه است.

علاوه براین این پلاگ ها درمقایسه با چسب های بافتی سیانواکریلات جراحی بسیار گران هستند و قیمتی در حدود 800 یورو دارند که با قیمت چسب سیانواکریلات پزشکی گلوبرن2  بسیار اختلاف دارد.

چسب فیستول مقعدی گلوبرن 2

چسب سیانواکریلات جراحی

چسب سیانواکریلات پزشکی برای درمان فیستول در آنال ایده آل به نظر می رسد، زیرا یک تکنیک ایمن، مقرون به صرفه و قابل تکرار هستند که به حفظ عضلات نیز کمک می کنند. همچنین بروز عود فیستول در این درمان کم است و فیستول های پیچیده یا آبسه های پری آنال در آن پس از عمل گزارش نشده است.

چسب سیانواکریلات پزشکی گلوبران 2 یک روش کم هزینه و با کاربرد آسان برای درمان فیستول در آنو است که امکان برگشت سریع به انجام فعالیت های روزانه، سرعت سریع بهبود و عدم ایجاد مشکل در کنترل مدفوع را فراهم می کند. این درمان می تواند تحت بیهوشی عمومی و بی حسی موضعی انجام شود.

چسب فیستول گلوبران 2 پس از یک دوره درناژ با یک ستون شل تزریق می شود. ابتدا مجرای فیستول کورت می شود، سپس با نرمال سالین و محلول ید-پراکسید هیدروژن و یا پراکسید هیدروژن قبل از بستن دهانه داخلی فیستول به شیوه انعقاد الکتریکی عمیق (الکترو کوتر) و یا با استفاده از بخیه زدن به صورت شل، شسته می شود. یک کاتتر از طریق دهانه خارجی فیستول برای تزریق چسب جراحی بافتی گلوبرن2 آهسته وارد مجرای فیستول می شد.

هنگامی که چسب فیستول گلوبرن2 در دهانه داخلی ظاهر شود، کاتتر در حین تزریق چسب فیستول به آرامی بیرون کشیده می شود تا زمانی که به دهانه خارجی برسد. هدف از جراحی التیام فیستول و در عین حال اجتناب از آسیب به ماهیچه های اسفنکتر است.

فیستول مقعدی

درمان با چسب فیستول گلوبران 2 روشی کم‌هزینه و با کاربرد آسان برای درمان فیستول در آنو است که امکان بهبود سریع فعالیت‌های قبلی، سرعت بهبود رضایت‌بخش و عدم تغییر در کنترل مدفوع را فراهم می‌کند.

📝 پیشنهاد میشود جهت اطلاعات بیشتر در این زمینه وبلاگ تیم پارسان درمان پاد در رابطه با فیستول مقعدی چیست؟ + درمان فیستول + درمان فیستول گوارشی آندوسکوپی دستگاه گوارش را مطالعه نمایید. 📝