5/5 - (2 امتیاز)

کاربرد وسیع  و اعجاب برانگیز چسب های مایع بخیه در ترمیم جراحی های فک و دهان، ایمپلنت و تروما

در آگوست 1998، سازمان غذا و داروی ایالات متحده استفاده از چسب سیانوآکریلات را برای زخم های جراحی و تروما تایید کرد. هرود اولین بررسی استفاده از چسب های سیانواکریلات در دندانپزشکی را توسعه داد.

در سالیان اخیر، چسب‌های بافتی به‌ عنوان جایگزین مناسبی برای بخیه‌های معمولی مورد مطالعه قرار گرفته‌اند، چسب های سیانواکریلات پزشکی گزینه مناسبی برای استفاده در پزشکی و همچنین دندانپزشکی به نظر می رسد.

ویژگی های چسب مایع بخیه

ویژگی‌های زیر برای چسب های مایع بخیه  الزامی است:

  • استحکام کافی چسب
  • پلیمریزاسیون مناسب در محیط مرطوب
  • زیست سازگاری
  • پایداری و زمان مناسب عملکرد

انواع چسب روی پوستی (چسب بافتی گلوبرن تیس) :

چسب بافتی های سیانواکریلات پزشکی گلوبرن تیس در حضور یون های هیدروکسیل موجود در بافت مرطوب پلیمریزه می شوند این پلیمریزاسیون یک فرآیند گرمازا است. چسب های روی پوستی سیانواکریلات پزشکی بر اساس طول و پیچیدگی زنجیره هایشان به اشکال مختلف موجود می باشند. از انواع چسب روی پوستی (انواع چسب بافتی گلوبرن تیس) موارد زیر را میتوان نام برد:

  • متیل
  • اتیل
  • n-بوتیل
  • ایزوآمیل
  • ایزوهگزیل
  • اکتیل سیانوآکریلات

چسب بافتی سیانواکریلات گلوبرن تیس، دارای زنجیره‌های کوتاه‌تر (سیانواکریلات‌های بوتیل) در نتیجه پلیمریزاسیون فیلم قوی‌تری نسبت به زنجیره‌های بلندتر (سیانوآکریلات ۲-اکتیل) ایجاد می‌کنند. درمقابل که مونومرهای سیانواکریلات اکتیل، پیوندهای انعطاف‌پذیرتری ایجاد می‌کنند.

در این بین این چسب های بافتی، چسب روی پوستی گلوبرن تیس2 فرمولاسین منحصر به فرد و دو ترکیبی مبتنی بر n-butyl 2 cyanoacrylate  و octyl cyanoacrylate2 درجهان است که  دو ویژگی انعطاف پذیری و مقاومت کششی بالا توامان درا است. چسب مایع بخیه گلوبرن تیس2 توسط کمپانی GEM ایتالیا تولید می گردد. دمای پلیمریزاسیون  بسیار پایین تر از سایر چسب های سیانواکریلات پزشکی در حدود 45درجه است. این ویژگی سبب می شود  که در محل مصرف حس سوزش ،درد، التهاب و سمیت بافتی ایجاد نگردد و این امر در روند ترمیم بافت تاثیر بسزایی داشته و به تسریع روند بهبود کمک می کند. به علاوه به واسطه ایجاد یک سد ضد میکروبی موجب محافظت درمقابل عفونت های باکتریایی می شود. چسب بافتی روی پوستی گلوبرن تیس2 در ترمیم تمام پارگی ها و بریدگی ها و ضایعات پوستی ناشی از تروما یا برش های جراحی به کار می رود. همچنین چسب موضعی مایع گلوبرن تیس2 برای عایق سازی زخم های جراحی در صورت اعمال ایمپلنت دندان، جراحی دهان و فک بالا توصیه می شود.

می توان این چسب بخیه مایع را روی ضایعات مخاط دهان ناشی از تروما یا بریدگی های جراحی اعمال کرد. تاییدیه استفاده در اطفال را دارامی باشد ومی توان در ایجاد هموستاز حتی در بیماران با نقص انعقادی ازآن استفاده کرد. مزایای چسب سیانواکریلات پزشکی گلوبرن تیس2 مانند سهولت استفاده، کاهش درد، کاهش زمان استفاده، عدم بجا ماندن جای زخم، ضد آب بودن و عدم نیاز به مراجعه بعدی برای برداشتن، موجب محبوبت این چسب جراحی بافتی گردیده است.

 مطالعات  کاربرد چسب سیانواکریلات پزشکی گلوبرن تیس را در جراحی دندان ، استئوسنتز شکستگی فک پایین و برای جراحی شکاف لب و شکاف کام در بزرگسالان و کودکان نشان داده اند. مشخص شد که چسب بافتی سیانواکریلات جراحی باعث التهاب کمتری شده و حجم بافت معدنی بالاتری نسبت به پیچ ایجاد می کند. همچنین از این ماده به صورت مایع با استفاده از سرنگ ها و همچنین آغشته به گاز برای انجام روش های آلوئولوپلاستی استفاده شده است .علاوه بر این، استفاده از چسب های مایع بخیه سیانوآکریلات در عمل جراحی اگزودنتیا یا آپیکال/پریودنتال ، بدون هیچ گونه اثر نامطلوبی گزارش شده.

در زمینه پریودنتتیک ،استفاده از چسب سیانواکریلات گلوبرن تیس برای تثبیت غشای قابل جذب به استخوان گیرنده در نقص عمودی ،امکان بازسازی هدایت‌شده بافت را فراهم کرده و نتایج زیبایی خوبی را به همراه داشته. همچنین تحمل خوبی را در تثبیت گرافت های مخاط لثه نشان داده است. علاوه بر این، چسب بافتی سیانوآکریلات در پیوند آزاد لثه ، آپیککتومی ، برش ریشه ، و اتصال قطعات شکسته دندان  استفاده شده است.

 از چسب‌های سیانواکریلات جراحی گلوبرن تیس برای بستن زخم های داخل دهانی مانند برش مخاط، بیوپسی، شکستگی، برداشتن آدنوم و جراحی آپیکال استفاده کرد. این چسب های جراحی بافتی همچنین به عنوان عوامل هموستاتیک در موارد استخراج پرخطر، مانند مواردی که شامل برداشتن مولر سوم است، استفاده شده است.

📝 پیشنهاد میشود جهت اطلاعات بیشتر در رابطه با چسب مایع بخیه وبلاگ تیم پارسان درمان پاد ، “مدیریت زخم های تروماتیک و نقش چسب مایع بخیه در آن” را مطالعه نمایید. 📝

مزایای چسب های مایع بخیه سیانوآکریلات

مقالات چندین مزیت چسب های مایع بخیه سیانواکریلات را با توجه به استفاده از آنها در روش های جراحی دهان گزارش می کنند. چسب‌های بافتی سیانواکریلات در حضور مایعاتی مانند خون یا بزاق سخت می‌شوند (شکل 1)

شکل 1: بسته شدن زخم در محیط مرطوب در حین جراحی آپیکال با چسبی بافتی متشکل از n-butyl-cyanoacrylate و octyl cyanoacrylate.

چسب های سیانواکریلات پزشکی گلوبرن تیس با قابلیت تجزیه زیستی و خواص هموستاتیک و باکتریواستاتیک، کاربرد ساده و سریع، امکان بسته شدن رضایت بخش زخم های مخاطی دهان را فراهم می کند.

اثرات هموستاتیک چسب موضعی مایع سیانوآکریلات ( چسب روی پوستی) در بیمارانی که تحت عمل جراحی دهان در حین دریافت درمان با وارفارین قرار گرفتند، تایید شده است و بهبودی رضایت بخشی را بدون عارضه  به دست آورده است.

علاوه بر این، چسب‌های سیانواکریلات پزشکی یک مانع مکانیکی ایجاد می‌کنند که از تجمع ریزه‌ها جلوگیری می‌کند، بنابراین زمان بهبودی را کاهش می‌دهد و کراتینه شدن اپیتلیال را تسریع می‌کند . بیماران همچنین سطوح رضایت بالایی از این ماده را گزارش کرده اند . در موارد بازسازی استخوان هدایت‌شده، چسب‌های بافتی سیانوآکریلات تثبیت غشاء را ساده می‌کنند و زمان و ناراحتی را برای پزشک کاهش می‌دهند.

مقالات متعدد استفاده از چسب سیانوآکریلات جراحی نسبت به تکنیک های مرسوم میکروسرجری هایی که از بخیه استفاده می کنند انقباض کمتر، تغییرات ابعادی کمتر، زمان بهبود و درد کمتر را در پیوندهای آزاد لثه گزارش کردند. از آنجایی که چسب های مایع بخیه سیانواکریلات نیازی به هیچ سوزنی برای استفاده ندارند، خطر حوادث سوراخ شدن را هم برای پزشکان و هم برای پرسنل کمکی از بین می برند. روش استفاده بدون درد این چسب بخیه مایع امکان استفاده از آنها را در مواردی که اثر بی حسی کاهش یافته است و برای بیماران مضطرب  یا ترسیده مانند کودکان، امکان پذیر است. علاوه بر این، سیانواکریلات ها فعالیت ژنوتوکسیک یا سمیت سیستمیک را نشان نمی دهند و باعث تحریک مخاط یا حساسیت پوستی نمی شوند . محققان همچنین حداقل پاسخ التهابی را در مناطق مورد استفاده، با پتانسیل صفر برای نکروز گزارش کرده‌اند .در نهایت، برخی از نویسندگان نتایج زیبایی عالی را بدون از بین رفتن یا واکنش های آلرژیک گزارش کرده اند .

🎥 ویدئوهای “ویدئوهای گلوبرن تیس 2 ” را میتوانید مشاهده کنید. 🎥

🎓 جهت مطالعه مقالات معتبر مرتبط با جراحی فک و دهان از تیم پارسان درمان پاد کلیک کنید. 🎓