5/5 - (1 امتیاز)

یکی از علل شایع مراجعه افراد به اورژانس ، حوادث و جراحات ناشی از آن است، زخم های تروماتیک ناشی از حوادث، علت مراجعه سالانه بیش از 12 میلیون بیمار به اورژانس گزارش شده است. جمعیت کودکان در بین این مراجعات قابل توجه است زیرا بیش از یک سوم صدمات در کودکان در برگیرنده حداقل یک زخم سطحی است که نیازمند مراقبت زخم ترماتیک و مدیریت پارگی می باشد.

با توجه به این که یک سوم از صدمات مربوط به ترومای اطفال شامل یک جراحت با زخم و پارگی سطحی می شود مدیریت این زخم های سطحی در اطفال دارای اهمیت بسزایی است. این زخم ها که اغلب ناشی از ضربات فیزیکی هستند در بافت نرم با ضخامت کم و اندازه محدود دیده می شوند و در صدمات اطفال شایع هستند که احتمالا به دلیل حساسیت بیشتر پوست آنها و ناشی از رفتار پر خطر تر آن هاست.

🎥 ویدئوهای “ویدئو کاربرد گلوبرن تیس2 ( GLUBRAN TISS 2) چسب مایع بخیه در بستن جراحی تیروئید” را میتوانید مشاهده کنید. 🎥

چسب مایع بخیه

 درمان این  پارگی ها با هدف تمیز کردن ناحیه جراحت و نزدیک کردن لبه های زخم تا ترمیم طبیعی زخم صورت می گیرد عدم بستن مناسب این زخم ها، افزایش خطر عفونت و تشکیل اسکار (جای زخم) بیش از حد را افزایش می دهد و نهایتا منجر به یک نتیجه بد از لحاظ زیبایی می شود.

به طور معمول برای بستن این زخم ها از نخ های بخیه استفاده می شود که یا به صورت خود بخود طی روزهای پس از درمان جذب می شوند و یا به منظور برداشتن بخیه باید جهت ویزیت مراجعه کرد. به علاوه جهت بخیه زدن به منظور کاهش درد نیاز به بی حسی موضعی است.

در رابطه با کودکان کوچک با چالش‌های بیشتری روبرو هستیم، زیرا ممکن است برای کاهش درد، پیشگیری از صدمه عاطفی و حرکت پیش بینی نشده در طول عمل نیاز به استفاده از آرام‌بخش یا بیهوشی داشته باشیم. مواردی از این دست به پیچیدگی های کنترل و مدیریت تروما در بخش اورژانس اطفال می افزاید به ویژه که در کودکان بسیار کم سن، استفاده از سوزن، بخیه یا منگنه می تواند حتی بیشتر از خود زخم ناراحت کننده باشد.

🎓 جهت مطالعه مقالات معتبر مرتبط با گلوبرن تیس کلیک کنید. 🎓

یک روش ایده آل برای بستن زخم در کودکان باید بدون درد، سریع، آسان، ایمن، با عوارض کم و کمترین جای زخم باشد.

طی سال‌ها، ترکیبات چسب مایع بخیه ساخته شده از سیانواکریلات‌ها برای بستن پارگی‌های ساده توسعه یافت و اکنون به یک کالای بسیار مؤثر در دستان پزشکان اورژانس تبدیل شده است. این ترکیبات به صورت چسب های مایع بخیه عرضه می شوند و با ایجاد سریع یک پیوند قوی روی زخم به نگه داشتن لبه های زخم را در کنار هم کمک می کنند و این پیوند تا زمانی که بهبودی کامل رخ دهد باقی می ماند.

در مقایسه کاربرد چسب های جراحی بافتی با بخیه، پزشکان اذعان می کنند علاوه بر این که استفاده از چسب مایع بخیه سریعتر و آسان تر است، این روش درمانی بدون درد است و نتیجه زیبایی بسیار بهتری حاصل می شود و استفاده از چسب بافتی با ترمیم زودهنگام و موثر زخم به بازیابی سد محافظ پوست کمک می کنند که روند بهبود را افزایش می دهند. همچنین مقایسه قیمت چسب های بخیه مایع  نشان میدهد این محصولات جایگزینی مقرون به صرفه برای بخیه ، گیره و تک هستند.

چالش اصلی چسب مایع بخیه در درمان زخم های تروماتیک

دمای بالای پلیمریزاسیون چسب های جراحی بافتی موجود در بازار در حدود 80 درجه سانتی گراد است که موجب احساس سوزش در حین استفاده از چسب می‌شود، این امر میتواند مصرف چسب را تحت تاثیر قرار دهد زیرا همین حس سوزش موجب به حرکات ناخواسته کودکان می شود و این حرکات خود اجرای صحیح بستن زخم با چسب را مختل می کند.

به علاوه این درجه حرارت خود حساسیت و واکنش التهابی در موضع تحت درمان را به دنبال دارد که روند ترمیم را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. در اطفال و سالمندان و نواحی با بافت حساس تر این احساسات و التهاب بیشتر خود را نشان خواهد داد.

چسب مایع بخیه دو ترکیبی، راه حلی برای محافظت از بیمار در زمان درمان و پس از آن

چسب مایع بخیه گلوبرن تیس2 (Glubran Tiss2) تنها چسب جراحی بافتی مایع سیانواکریلات است که از مخلوط کردن دو مونومر مختلف سیانواکریلات (NBCA – n-butyl 2 cyanoacrylates + OCA – 2 octyl cyanoacrylate) به دست می آید. چسب مایع بخیه روی پوستی گلوبرن تیس 2 به عنوان وسیله پزشکی کلاس II برای استفاده موضعی توسط اتحادیه اروپا تایید شده است و دارای نشان تاییدیه  CEاست.

این ترکیب دو تایی قابلیت های منحصر به فردی به چسب جراحی بافتی گلوبرن تیس2 می بخشد:

  • به دلیل حضور OCA ترکیب چسب مایع بخیه خاصیت ارتجاعی عالی و سطوح بالایی از استحکام کششی را به طور توأمان داراست
  • دارای خواص هموستاتیک (بند آورنده خون)
  • عایق سازی (خاصیت ضد آب)
  • ضد میکروبی
  • چسبندگی وعملکرد خوب و سریع
  • دمای پایین پلیمرزاسیون (45 درجه سانتی گراد)

چسب مایع بخیه

پلیمریزاسیون 1-2 ثانیه پس از مصرف آغاز میشود و طی مدت 60 ثانیه کامل می شود. دمای پلیمریزاسیون در حدود 45 درجه سانتیگراد و کمتر از سایر چسب های مایع بخیه موجود در بازار است و باعث کاهش یا حتی جلوگیری از احساس سوزش پس از استفاده می شود. این خاصیت به ویژه در زمینه  کودکان بسیار مفید است و موجب اثربخشی درمان، همراه با سهولت استفاده و عدم درد موضعی در طول درمان و مراقبت های پس از عمل است.

چه زمانی از چسب بافتی گلوبرن تیس2 استفاده می شود؟

  • درمان پارگی ها و بریدگی های پوستی تا 7-8 سانتی متر
  • در تمام ضایعات پوستی ناشی از ضربه و تروما یا برش های جراحی
  • در محل قرار دادن کاتترهای مورد استفاده برای دسترسی های ورید مرکزی و محیطی به منظور کاهش جداشدن و جابه جایی کتتر ها
  • در صورت نیازبه محافظت از عفونت های باکتریایی با ایجاد سدی ضدمیکروبی
  • ایجاد هموستاز حتی در بیماران با نقص انعقادی مادرزادی و غیر مادرزادی
  • همچنین برای استفاده در اطفال
  • برای عایق سازی زخم های جراحی در صورت اعمال ایمپلنت دندان، جراحی دهان و فک بالا
  • روی ضایعات مخاط دهان ناشی از تروما یا بریدگی های جراحی

در مقایسه با روش های سنتی بستن زخم مانند بخیه، گیره یا تکر مطالعات نتایج زیبایی شناختی بسیار خوبی را با استفاده از چسب روی بافتی گلوبرن تیس 2 نشان داده است و استفاده از این چسب مایع بخیه به دلیل میزان کم عوارض آن بسیار ایمن در نظر گرفته می شود. احتمال عفونت کمتر، التهاب خفیف تر (درصورت وجود) و واکنش های آلرژیک نادر است. استفاده از چسب مایع بخیه گلوبرن تیس2 موجب تسهیل مدیریت زخم در روزهای بعد شده و حتی امکان تمیز کردن پوست را بدون وارد کردن فشار بر روی زخم فراهم می آورد.

در پیگیری های انجام شده به دنبال درمان های انجام شده با چسب بخیه مایع گلوبرن تیس 2 در اطفال، والدین بیماران مدیریت زخم در خانه در طول دوران نقاهت را بسیار آسان گزارش کردند. به ویژه که در این روش نیازی به برداشتن بخیه و مراجعه مجدد به پزشک یا مرکز درمانی نیست. به دلایل فوق، چسب جراحی بافتی برای بیمارانی که در فاصله طولانی از مراکز بهداشتی زندگی می کنند یا افرادی که تحرک محدود دارند بسیار کاربردی در نظر گرفته می شود.

همچنین هزینه هایی مانند هزینه ویزیت های بعدی شامل دستمزد پزشک و سایر هزینه های مضاعف برای والدین نیز وجود ندارد. چسب‌های مایع بخیه مقرون به صرفه‌تر از سایر درمان‌های جایگزین به نظر می‌رسند، زیرا استفاده از آن‌ها سریع‌تر است و به پانسمان‌های خارجی بسیار ساده نیاز دارند.

📝 پیشنهاد میشود جهت اطلاعات بیشتر در این زمینه وبلاگ تیم پارسان درمان پاد در رابطه با مدیریت زخم های تروماتیک و نقش چسب مایع بخیه در آن + چسب مایع بخیه در ترمیم جراحی های فک و دهان، ایمپلنت و تروما را مطالعه نمایید. 📝

تیم علمی شرکت پارسان درمان پاد شما را به مطالعه مقالاتی بیشتر در رابطه با چسب بخیه مایع گلوبرن تیس2 دعوت می کند.