5/5 - (2 امتیاز)

فتق و یک درمان نوین با ایجاد درد کمتر

فتق چیست؟

فتق چیست ؟ فتق زمانی اتفاق می‌افتد که یکی از اندام‌ها از طریق عضله یا بافتی که در آن قرار دارد، تحت فشار قرار می گیرد و قسمت داخلی بدن از ضعف عضله یا دیواره بافت اطراف عبور می‌کند. ممکن است مانند یک برآمدگی عجیب به نظر برسد که در طول فعالیت های مختلف یا در موقعیت های مختلف می آید و به جای خود باز می گردد. ممکن است علائمی مانند ناراحتی یا درد ایجاد کند.

فتق می تواند به تدریج با افزایش سن ایجاد شود و با ساییدگی و پارگی منظم عضلات شروع به افزایش می کند. آنها همچنین می توانند ناشی از آسیب، جراحی یا اختلال تولد باشند.

فتق معمولا بین قفسه سینه و باسن ایجاد می شود. در بسیاری از موارد، علائمی ایجاد نمی کند یا علائم بسیار کمی دارد، اگر چه ممکن است موجب تورم یا توده در شکم (شکم) یا کشاله ران شود. در واقع اکثر فتق ها به ترمیم جراحی نیاز دارند.

 برخی از مکان های رایج فتق کدامند؟

  • در قسمت پایین قفسه سینه از طریق دیافراگم.
  • در کشاله ران از طریق دیواره پایین شکم.
  • در امتداد خط وسط جلوی شکم.
  • از طریق یک برش قبلی جراحی شکم.

انواع فتق

از انواع فتق میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

فتق اینگوینال

فتق اینگوینال شایع ترین نوع کل فتق ها را تشکیل می دهد. آنها بیشتر بر مردان ایجاد می شوند. زمانی اتفاق می‌افتند که بخشی از روده فرد به داخل کانال اینگوینال بیرون زده، مسیری که از قسمت داخلی ران می‌گذرد.

فتق فمورال

فتق فمورال یک نوع کمتر شایع از فتق کشاله ران است که در کانال فمورال که زیر کانال اینگوینال قرار دارد، رخ می دهد. بافت چربی ممکن است از بین برود.

فتق هیاتال

فتق هیاتال یکی دیگر از انواع رایج فتق است . زمانی اتفاق می‌افتد که دهانه دیافراگم – جایی که مری از آن عبور می‌کند – باز می‌شود و قسمت بالای معده از طریق سوراخ به سمت قفسه سینه فشار می‌آورد.

فتق دیافراگم مادرزادی

فتق دیافراگم مادرزادی یک نقص مادرزادی جدی است که در آن دیافراگم در طول رشد جنین تا آخر بسته نمی شود. این می تواند باعث شود که اندام های شکمی در حفره قفسه سینه لیز بخورند در حالی که اندام ها هنوز در حال رشد هستند و ریه ها را شلوغ می کند.

فتق برشی (Incisional hernia)

فتق برش زمانی رخ می دهد که بافت از طریق برش قبلی در دیواره شکم بیرون بزند که با گذشت زمان ضعیف شده است. این یک عارضه جانبی رایج جراحی شکم است.

فتق ناف ( Umbilical hernia)

فتق ناف زمانی اتفاق می افتد که بخشی از روده از سوراخی در دیواره شکم نزدیک ناف عبور می کند. اکثر فتق های ناف مادرزادی هستند (از بدو تولد وجود دارند).

فتق شکمی

فتق شکمی هر فتقی است که در امتداد خط وسط عمودی شکم ایجاد شود. شامل فتق های ناف و بسیاری از فتق های برش است. “فتق اپی گاستر” یک فتق شکمی بالای ناف است.

فتق پرینه

فتق پرینه زمانی اتفاق می‌افتد که اندام‌ها یا بافت‌ها از سوراخ یا ضعف در کف لگن به داخل حفره شکم فشار می‌آورند. این فتق ها نسبتا نادر هستند.

علائم فتق چیست؟

علائم فتق چیست؟ همه فتق ها علائم ایجاد نمی کنند و انواع مختلف فتق ممکن است علائم متفاوتی ایجاد کنند. یکی از نشانه های فتق یک توده یا برآمدگی قابل مشاهده است که در حین فعالیت های خاص یا در موقعیت های فیزیکی خاص ظاهر می شود و در زمان های دیگر به داخل برمی گردد. همچنین ممکن است هنگام بیرون آمدن فتق احساس فشار، درد مبهم یا نیشگون گرفتن کنید. ممکن است زمانی که به خودتان فشار وارد می کنید، بلند می‌شوید، می‌خندید یا سرفه می‌کنید ظاهر شود.

آیا علائم فتق در زنان با علائم فتق در مردان متفاوت است؟

معمولاً تفاوتی وجود ندارد، اما استثناهایی وجود دارد. به عنوان مثال، فتق کشاله ران گاهی اوقات می تواند به اندام های جنسی  برسد. ممکن است باعث تورم قابل مشاهده اسکروتوم در افراد دارای بیضه شود. فتق فمورال بیشتر در زنان رخ می دهد و ممکن است باعث درد نا معلوم و غیر قابل توضیح کشاله ران شود.

🎓 جهت مطالعه مقالات معتبر مرتبط با جراحی عمومی کلیک کنید. 🎓

درمان فتق چیست؟

درمان فتق چیست؟ اکثر فتق ها نیاز به ترمیم جراحی دارند، یک فتق کوچک یا خفیف که فقط گاهی اوقات بیرون می آید، با گذشت زمان بدتر می شود، به همین دلیل است که پزشکان توصیه به ترمیم آنها می کنند.

فتق ناف مادرزادی اغلب با رشد کودک خود به خود بسته می شود، اما گاهی اوقات اینطور نمی شود. در این صورت کودک به ترمیم فتق ناف نیاز دارد. فتق هیاتال اغلب نیازی به ترمیم ندارد، اما اگر باعث ریفلاکس مزمن اسید شود ممکن است پزشک یک Nissen fundoplication را برای ترمیم این مشکل توصیه کند. که شامل پیچاندن قسمت فوقانی معده به دور قسمت تحتانی مری و دوختن آنها به یکدیگر است.

جراحی ترمیم فتق رایج است و به طور کلی یک عمل جزئی است مگر اینکه عوارضی وجود داشته باشد. جراح بافت فتق شده را به جای خود باز می گرداند و به شیوه سنتی با بخیه یا مش (توری) جراحی مانعی را که از آن عبور کرده است، تقویت می کند. جراحان اغلب می‌توانند از روش‌های کم تهاجمی برای ترمیم فتق معمولی استفاده کنند که به معنای برش‌های کوچک‌تر، درد کمتر پس از عمل و بهبودی سریع‌تر است.

جراحی لاپاراسکوپی از یک لاپاراسکوپ – یک لوله بلند و نازک با یک دوربین روشن در انتهای آن – برای مشاهده داخل محل جراحی استفاده می کند. لاپاراسکوپ در یک سوراخ کوچک و ابزارهای بلند و نازک جراحی از سوراخ دیگری عبور می کنند.

جراحی رباتیک برای ترمیم فتق مشابه است، اما جراح ابزارها را از روی کنسول کامپیوتری با استفاده از بازوهای رباتیک کنترل می کند.

ترمیم فتق شکمی و برشی لاپاراسکوپی نسبت به روش  جراحی باز افزایش یافته است. ترمیم فتق لاپاراسکوپی یک تکنیک موثر است که نسبت به روش باز سنتی بهبودی سریع‌تر و درد کمتری را ارائه می‌دهد .با این حال، دانستن محدودیت‌های آن مهم است و همچنان برخی از فتق ها ممکن است به جراحی باز سنتی نیاز داشته باشند.

روش های فعلی درمان فتق و  ترمیم فتق لاپاراسکوپی شامل استفاده از مش پروتز داخل صفاقی بر روی فضاهای فتق است که باعث ایجاد ترمیم بدون تنش می شود ، مش( توری) با استفاده از تک ها (منگنه های فلزی) و بخیه ها در جای خود ثابت می شود تا از جابجایی پیوند و در نتیجه عود فتق جلوگیری شود اما استفاده از آنها آسیب زا است و بنابراین می تواند باعث درد، خونریزی حاد و مزمن شود. به همین دلیل فتق لاپاراسکوپی عاری از عوارض نیست. برخی از این محدودیت ها عوارض ذاتی استفاده از منگنه است و شامل گیر افتادن عصب حسی همراه با نورالژی (التهاب عصب)، خونریزی، چسبندگی،هماتوم و درد مزمن بدون دلیل کشاله ران است .

درد حاد و مزمن بعد از عمل و خونریزی از عوارض مکرر، طولانی شدن مدت بستری در بیمارستان و تغییر کیفیت زندگی  بیماران است. از تک های قابل جذب یا غیر قابل جذب معمولاً برای تثبیت مش استفاده می شوند و گاهی اوقات با بخیه های ترانس فاشیال برای محکم کردن مش ترکیب می شوند. این دو روش تثبیت مکانیکی دیواره شکم را سوراخ می‌کنند و امکان ایجاد گیر افتادن عصب یا آسیب عروق را دارند. به علاوه استفاده از منگنه ها و بخیه ها ” حفره توخالی” را در مش ایجاد می کند که صاف ماندن مش را در مقابل دیواره شکم دشوار می کند.

عوارض مرتبط با تثبیت مش با منگنه در ترمیم فتق لاپاراسکوپی منجر به در نظر گرفتن روش های جایگزین برای تثبیت با استفاده از چسب جراحی بافتی شد.  توسعه تکنیک‌های تثبیت توری اتروماتیک در آینده ترمیم فتق شکمی لاپاروسکوپی اهمیت زیادی دارند.

این محصولات شامل چسب های بافتی سنتزی (چسب های سیانواکریلات پزشکی)، محصولات چسب های بافتی بیولوژیک به عنوان مثال، چسب فیبرین گلو هستند . سیلانت های بیولوژیکی مانند چسب فیبرین گلو سابقه طولانی در جراحی دارند، جایی که عمدتاً برای اهداف عایق سازی و هموستاتیک استفاده می شوند. سوابق ایمنی آنها به زیست تخریب پذیری کامل و مکانیسم عمل فیزیولوژیکی آنها نسبت داده می شود. چسب فیبرین گلو از پلاسمای انسان یا حیوان منشاء می گیرند و به عنوان داروهای هموستاتیک طبقه بندی می شوند زیرا مکانیسم اصلی اثر، آبشار انعقادی را افزایش می دهد. متاسفانه به دلیل منشا بیولوژیک این مواد مستعد انتقال عوامل عفونی هستند و می توانند منجر به ایجاد شوک آنافلاکسی نیز شوند.

چسب های سیانواکریلات جراحی به عنوان تجهیزات پزشکی با خواص چسبندگی قوی تر از چسب های فیبرین گلو طبقه بندی می شوند. چسب های جراحی پزشکی سیانو اکریلات میزان contraction  مش کمتری در مقایسه با چسب های فیبرین گلو ایجاد می کنند. به علاوه استفاده از چسب های فیبرین گلو  در تثبیت مش کامپوزیت پوشیده شده با کلاژن، میزان عود بالایی را دادند. چسب های سیانواکریلات جراحی ویژگی را نشان میدهند که برای کاربردهای بالینی بسیار جالب هستند.

مونومر های این چسب های بافتی سنتزی  بدون نیاز به کاتالیزور توسط گروه های هیدروکسیل  موجود در بافت ها  شروع پلیمریزاسیون سریع (5 تا 60 ثانیه) می کنند و روی سطوحی بافتی بکار گرفته  شده می چسبند.

🎥 ویدئوهای “ویدئو استفاده چسب جراحی گلوبرن 2 جهت تثبیت پچ در فتق پست لاپارتومیک به شیوه لاپارسکوپی” + “ترمیم فتق شکمی به شیوه لاپاراسکوپی بدون ضربه برای تثبیت مش با چسب جراحی گلوبرن 2 ” را میتوانید مشاهده کنید. 🎥

گلوبرن2 یک چسب سیانو اکریلات پزشکی اصلاح شده است که به عنوان یک جایگزین عملی برای بخیه ها و منگنه ها در تثبیت مش با موفقیت به کار می رود. چسب جراحی بافتی Glubran2 یک محصول پزشکی-جراحی کلاس III (برای مصارف جراحی داخلی و خارجی ودرون عروقی ) است که دارای خواص هموستاتیک و چسبندگی است. این چسب بافتی به واسطه افزودن کومونومر انحصاری MS  دارای عدم سمیت بافتی و دمای پلیمریزاسیون بسیار پاینتر از دیگر چسب های جراحی بافتی مبتنی برسیانواکریلات پزشکی موجود در بازار است در حدود 45 درجه سانتی گراد می باشد که موچب التهاب و نکروز بافت و حس سوزش نمی شود و نتیجتا روند ترمیم و بهبود را تسریع می کند . چسب جراحی بافتی گلوبرن 2 پس از پلیمریزاسیون، یک سد ضد عفونی موثر در برابر عوامل عفونی یا پاتوژن‌هایی که معمولاً در محیط‌های جراحی یافت می‌شوند، ایجاد می‌کند.

همچنین چسب سیانو اکریلات پزشکی گلوبرن2 مجهز به  ابزاری برای استفاده کنترل شده  گلوبرن۲ در تثبیت آتروماتیک پروتزها در عمل های پلاستیک فتق ولاپاروسل (فتقی است که روی اسکار ناشی از جراحی ایجاد می شود) است. گلوتک به واسطه  وجود سر متحرک و قابلیت گردش 0-90 درجه ابزاری کاربر پسند برای تثبیت مش فتق در جراحی های آتروماتیک لاپارسکوپی است. این ابزار در به حداقل رساندن عوارض ناشی از جراحی، و کاهش هزینه های درمانی نقش موثری دارد.

در هر صورت، انقباض مش با استفاده از اپلیکاتور لاپاروسکوپی یا GLUTACK بسیار کم است. گلوبرن 2 در حال حاضر در جراحی باز و لاپاراسکوپی، آندوسکوپی دستگاه گوارش، رادیولوژی مداخله ای و نورورادیولوژی عروقی استفاده می شود. این محصول توسط کمپانی GEM ایتالیا تولید و به صورت انحصاری توسط شرکت پارسان درمان پاد در ایران در دسترس  مراکز درمانی قرار می گیرد.

📝 پیشنهاد میشود جهت اطلاعات بیشتر در این زمینه وبلاگ تیم پارسان درمان پاد در رابطه با درمان فتق + علائم فتق را مطالعه نمایید. 📝