5/5 - (2 امتیاز)

درمان سوراخ شدن قرنیه ، درمان زخم قرنیه

در این مقاله پارسان درمان با ما همراه باشید تا در مورد درمان زخم قرنیه و کاربرد چسب بافتی در درمان زخم قرنیه بپردازیم. سوراخ شدن قرنیه یکی از عوارض عمده چشمی همراه با از دست دادن عمیق بینایی است. علل سوراخ شدن قرنیه را می توان عفونی، غیر عفونی و تروماتیک نامید. کراتیت عفونی اگر به درمان دارویی پاسخ ندهد منجر به ذوب قرنیه و متعاقبا سوراخ شدن آن می شود. گونه های باکتریایی هموفیلوس اژیپتیوس، کورینه باکتریوم دیفتری، نایسریا گونوره، نایسریا مننژیتیدیس، شیگلا و لیستریا می توانند به اپیتلیوم سالم چشم نفوذ کنند و موجب کراتیت عفونی گردند. کراتیت عفونی منجر به تغییرات در غشای پایه اپیتلیال می شود که ممکن است باعث نقص پایدار اپیتلیال شود. سلول های اپیتلیال تغییر یافته و سلول های پلی مورفونکلئرمنجر به ذوب استرومایی توسط آنزیم های پروتئولیتیک می شود.غشای دسمه ( لایه بدون سلولی نازک که به عنوان غشای پایه تغییر یافته اندوتلیوم قرنیه عمل می کند که سلول ها از آن مشتق می شوند) به عنوان یک مانع موثر در برابر میکروارگانیسم ها عمل می کند، اما به سمت جلو برآمده می شود و هنگامی که استروما به دلیل تغییر کلاژن استرومایی ذوب می شود، یک دسماتوسل تشکیل می دهد. تشخیص زودهنگام و مداخله به موقع می تواند عوارض چشمی را با به حداقل رساندن synechiae قدامی محیطی (peripheral anterior synechiae (PAS),)، خطر تشکیل آب مروارید و عفونت داخل چشمی کاهش دهد.

🎥 ویدئوهای “ویدئو مرتبط با چسب بافتی گلوبرن 2 ” را میتوانید مشاهده کنید. 🎥

چسب بافتی در زخم قرنیه

دستیابی به بهترین یکپارچگی زخم یکی از اهداف مهم در جراحی چشم است و بخیه زدن روشی مرسوم است که زمان بر بوده و باعث ایجاد ناراحتی می شود. بنابراین تغییر به جراحی بدون بخیه، نیاز روز است. چسب های بافتی جراحی گروهی از ترکیبات مصنوعی یا طبیعی هستند که به بازسازی زخم در داخل و بعد از عمل کمک می کنند. چسب های سیانواکریلات پزشکی به عنوان جایگزین های جذابی برای بخیه ها ظاهر شده اند. چسب های بافتی جراحی باعث کاهش التهاب، زمان جراحی و افزایش راحتی بعد از عمل بدون به خطر انداختن استحکام زخم می شود. چسب های بافتی جراحی مورد استفاده در جراحی چشم باید زیست سازگار، به اندازه کافی شفاف باشد تا دید را فراهم کند، در دسترس ، مقرون به صرفه ، غیر التهابی، غیر عفونی باشد و در نهایت به طور خود به خود محو شود تا امکان بهبود در سطح اتصال بافت را فراهم کند. 50 سال از اولین گزارش استفاده از چسب های سیانواکریلات جراحی در عایق سازی سوراخ قرنیه از نظر بالینی می گذرد. استفاده گسترده چسب های بافتی سیانواکریلات جراحی به عنوان خط اول درمان برای سوراخ شدن قرنیه توام با موفقیت آن در عایق سازی کره چشم، حفظ چسب سیانواکریلات پزشکی طی بهبود زخم و حفظ یکپارچگی کره چشم در طول زمان بوده است.

کاربرد چسب‌های چشمی مبتنی بر سیانوآکریلات پزشکی و کاربرد چسب بافتی در چشم پزشکی

چسب‌های سیانواکریلات پزشکی، که به‌عنوان «سوپرچسب» نیز شناخته می‌شوند، چسب‌های بافتی سنتزی و چند منظوره هستند که زیست‌پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند . در جراحی های چشم، چسب های سیانواکریلات جراحی اغلب توسط چشم پزشکان برای عایق کردن زخم های چشم استفاده می شود. این چسب ها برای کاربردهای مختلف مانند : ترمیم زخم آب مروارید (cataract)، تاول نشت کننده (leaking blebs)، جداشدگی شبکیه  تقویت اسکلرا ، اتصال عضلات به پروتزهای چشمی ، انسداد دقیق نقطه ای (punctual occlusion)، بلفاروپلاستی ، تارسورافی موقت (tarsorrhaphy)، بسته شدن سوراخ های قرنیه (corneal perforations)، درمان آمبلیوپی (amblyopia)، برداشتن اجسام خارجی عمیق قرنیه ، ترمیم نازک شدن استروما ، دسمتوسل قرنیه (corneal descemetoceles) و کراتوپاتی مواجهه (exposure keratopathy) استفاده می شوند.  

 چسب‌های جراحی سیانوآکریلات تمایل زیادی برای واکنش های پلیمریزاسیون دارند،که از طریق مکانیسم آنیونی یا زویتریونی(یون دوقطبی) انجام می شود و این واکنش ها از طریق یک واکنش هسته دوست از الکل ها، آب یا اسیدهای آمینه موجود در بافت های زنده آغاز می شوند و بعد با تشکیل سریع پلیمری به شکل لایه ای از فیلم نازک که قابلیت تنفس و رشد بافت سلولی جدید تشکیل شده را فراهم می آورد. واکنش شروع توسط بقایای اسید آمینه پروتئین ها برای اتصال قوی چسب های بافتی سیانواکریلات جراحی به بافت ها کلیدی است. چنین اتصال قوی، همراه با خواص بیومکانیکی مناسب و پلیمریزاسیون سریع (یعنی در 10 تا 60 ثانیه)، چسب‌های سیانواکریلات پزشکی یا چسب بافتی گلوبرن 2 را برای کاربردهای مختلف پزشکی جذاب کرده است.

با این حال، استفاده از چسب‌های پزشکی سیانواکریلات جراحی با سطوح ناهموار نامنظم، تولید گرما، پلیمریزاسیون سریع و سمیت سلولی همراه بوده و استفاده از آن را برای کاربردهای چشمی محدود می‌کند. سمیت سلولی یکی دیگر از اشکالات اغلب چسب های سیانواکریلات پزشکی است . تجزیه سریع چسب ها متابولیت های ایجاد می کند که در بافت ها تجمع کرده و می تواند التهاب  ایجاد کند. به طور کلی، سیانواکریلات‌ها با زنجیره‌های آلکیل کوتاه‌تر واکنش‌پذیری بالاتر، سرعت تخریب سریع‌تر و اثرات سمی جدی‌تری بر بافت‌ها نسبت به همتایان خود با زنجیره‌های آلکیل طولانی‌تر نشان می‌دهند علاوه بر این، گزارش شده است که قدرت اتصال به بافت چسب‌های سیانواکریلات با طول زنجیره‌های جانبی همبستگی معکوس دارد (به عنوان مثال، بوتیل سیانواکریلات اتصال قوی‌تری نسبت به اکتیل سیانواکریلات دارد).

🎓 جهت مطالعه مقالات معتبر مرتبط با جراحی چشم گلوبرن 2 کلیک کنید. 🎓

چسب بافتی سیانواکریلات پزشکی اصلاح شده گلوبرن2

ترکیب منحصر به فردی از چسب های بافتی جراحی مبتنی برسیانواکریلات که در واقع یک چسب جراحی سیانواکریلات پزشکی با نام گلوبرن 2 است و با افزودن یک کومونومر ویژه به نام MS دارای دمای پلیمریزاسیون بسیارپایین تراست که به واسطه میزان پایین سمیت سلولی و تنها چسب‌ سیانواکریلات جراحی دارای اندیکاسیون مصرف اندو وسکولار می باشد و دارای تاییده  CE اروپا منجمله  درمان های چشمی  مانند • عمل های ناخنک(Pterygium) • عایق سازی پارگی ها وضایعات قرنیه (Corneal tears) • بستن نشت ناشی از صدمات چشمی • جراحی Scleral-fixted IOL • کراتوپلاستی (Keratoplasty)• بسته شدن دهانه اسکلرا در عمل های ترابکولکتومی (trabeculectomy) است. هم اکنون چسب بافتی گلوبرن 2 که توسط کمپانی  GEM ایتالیا تولید می گردد و به واسطه شرکت پارسان درمان پاد نماینده انحصاری کمپانی  GEM در ایران عرضه می شود.

کاربرد چسب بافتی سیانواکریلات پزشکی در درمان زخم قرنیه

تکنیک مناسب چسب‌های چشمی مبتنی بر سیانوآکریلات پزشکی

 سرعت پلیمریزاسیون سریع ، چسب‌های سیانواکریلات پزشکی مشخصه ای است که هم به نفع و هم بر علیه این چسب عمل می کند. در حالی که پلیمریزاسیون سریع فرآیند عایق سازی را به صرفه می کند و ناراحتی را برای بیمار به حداقل می رساند، کاربرد آن را برای پزشک نیز پیچیده می کند. چسب‌ سیانواکریلات پزشکی گلوبرن 2 دارای سرعت پلیمریزاسیونی متعادل است که به این محصول قابلیت کنترل بیشتری می بخشد.

 به عنوان مثال، در عایق سازی سوراخ قرنیه، کنترل رطوبت سطح بافت و اعمال سریع دوز مناسب چسب‌ سیانواکریلات جراحی به طوری که یک لایه نازک و یکنواخت از چسب‌ بافتی سیانواکریلات در محل خود پلیمریزه شود تا بافت را به طور موثر نگه دارد، مهم است. با توجه به این چالش ها، انتخاب تکنیک مناسب برای استفاده از چسب های بافتی جراحی مبتنی بر سیانواکریلات در یک مداخله خاص برای یک نتیجه بالینی موفق حیاتی می شود.

 روش سنتی شامل خشک کردن سطح چشم و اضافه کردن یک قطره کوچک از چسب‌ سیانواکریلات جراحی روی بافت آسیب‌دیده با سوزن گیج 20 یا ابزار نوک تیز دیگر است .

کاربرد چسب بافتی سیانواکریلات پزشکی در درمان زخم قرنیه

این روش با موفقیت برای سوراخ های کوچک مورد استفاده قرار گرفت. برای زخم‌های چشمی بزرگ‌تر، از روش اصلاح‌شده‌ای نیز استفاده کردند که شامل بریدن بانداژ کوچک غیرچسبنده یا پرده جراحی با پانچ بیوپسی پوست، نگه داشتن این باند با کانولای نوزاد (بدون سوزن) یا هر میله یا اپلیکاتور کوچک در دسترس و سپس حفظ چسبندگی کافی پرده ، اضافه کردن یک قطره چسب روی باند ، و قرار دادن بانداژ با چسب روی ناحیه آسیب دیده می باشد.انتخاب مناسب تکنیک‌های کاربردی به تنهایی می‌تواند منجر به بهبود نتایج جراحی شود.

چسب های بافتی جراحی مبتنی برسیانوآکریلات  همچنین سطحی از اثرات باکتریواستاتیکی را بر روی میکروارگانیسم های گرم منفی و گرم مثبت در نشان دادند، به ویژه زمانی که چسب در محل پلیمریزه شد نتیجتا از پیشرفت کراتولیز جلوگیری می کند.

 چسب ها ی سیانواکریلات جراحی همچنین می توانند در ترکیب با مواد دیگر برای بهبود عملکرد آنها در مداخلات خاص استفاده شوند. گزارش شده است که از مواد کامپوزیتی مبتنی بر سیانوآکریلات ها برای تقویت پشتیبانی و استحکام پیوند در زمینه جراحی استرابیسم استفاده می شود و یا  مش پلی گلاکتین را با یک چسب سیانواکریلات پزشکی و یا چسب بافتی گلوبرن 2 به روی صلبیه چشم چسباندند که به عنوان یک داربست برای اتصال به ماهیچه استفاده شده است.

به طور خلاصه، مطالعات نشان می‌دهند که ترکیب چسب جراحی سیانواکریلات‌ با مواد دیگر(پروتزها) می‌تواند برای مهندسی چسب‌های چشمی با عملکرد بهبود یافته(یعنی درمان سریع، آسان و مؤثر آسیب های چشمی)، استفاده شود.

📝 پیشنهاد میشود جهت اطلاعات بیشتر در این زمینه وبلاگ تیم پارسان درمان پاد در رابطه با کاربرد چسب بافتی سیانواکریلات پزشکی در درمان زخم قرنیه ، نازک شدن و سوراخ شدن قرنیه + بلفاروپلاستی چیست ؟ را مطالعه نمایید. 📝