5/5 - (1 امتیاز)

فیستول شریانی وریدی کلیه

در این مقاله تیم پارسان درمان پاد قصد دارد فیستول شریانی وریدی کلیه (AVFs) را توضیح دهد پس با ما همراه باشید. ارتباطات مستقیم غیرعادی بین شریان ها و وریدهای کلیه است که ممکن است با ناهنجاری شریانی وریدی کلیوی (rAVM) اشتباه گرفته شود.

اپیدمیولوژی فیستول شریانی وریدی کلیه

یاپیدمیولوژی فیستول شریانی وریدی کلیه : میزان بروز AVF کلیه متغیر است و در کلیه های طبیعی 0.3-19% و در پیوند کلیه 6-8% تخمین زده می شود.

تقریباً 70 درصد موارد اکتسابی یا ایاتروژنیک هستند، در حالی که حدود 20 درصد موارد به طورمادرزادی 5-7 بروز می کنند.

معرفی بالینی فیستول شریانی وریدی کلیه

معرفی بالینی فیستول شریانی وریدی کلیه : اکثر AVF های کلیوی بدون علامت هستند . با این حال، می تواند با درد پهلو، وجود خون در ادرار به طور شدید، بند آمدن ادراربه طورحاد، فشار خون بالا، نارسایی قلبی، نارسایی کلیوی، خونریزی شدید یا ایجاد آمبولی به واسطه لخته شدن خون تظاهر کند. در معاینه فیزیکی، کوفتگی مداوم شکمی یا تپش در قفسه سینه ممکن است وجود داشته باشد.

🎥 ویدئوهای “ویدئو درمان فیستول کلیه با استفاده از چسب جراحی پزشکی گلوبرن 2 ” + “ویدئو آب بندی بخیه کلیه با اسپری چسب سیانوآکریلات پزشکی گلوبرن 2 در جراحی لاپاراسکوپی” + “ویدئو درمان اندوواسکولار فیستول کلیه با استفاده از چسب سیانوآکریلات پزشکی و جراحی گلوبرن 2“را میتوانید مشاهده کنید. 🎥

پاتولوژی فیستول شریانی وریدی کلیه

پاتولوژی فیستول شریانی وریدی کلیه : فیستول های شریانی وریدی کلیوی، بر خلاف AVM های کلیوی که اغلب ناهنجاری های رشدی هستند، معمولاً ضایعات اکتسابی هستند. اکثر موارد  به دلیل مشکلات ناشی از درمان هستند و به عنوان عارضه بیوپسی کلیه، نفروستومی، ترومای نافذ یا آسیب فیزیکی به بخشی از بدن در اثر سانحه یا ضربات فیزیکی بدون ایجاد بریدگی یا جراحت در پوست ، التهاب، بدخیمی یا جراحی کلیه رخ می دهند. چند مورد از AVF های مادرزادی  نیز ثبت شده است و تصور می شود که در بدو تولد وجود داشته باشد یا ناشی از یک آنوریسم مادرزادی باشد که در ورید مجاور فرسایش می یابد.

تشخیص فیستول شریانی وریدی کلیه

تشخیص فیستول شریانی وریدی کلیه : تشخیص اولیه فیستول شریانی، توسط پزشک به وسیله استتوسکوپ و تشخیص صدای  فیستول شریانی ، صدایی شبیه به تیک تیک یا صدای ماشین ، ممکن است و اگر پزشک شما صدای ماشین را بشنود، آزمایش‌های دیگری را توصیه می کند تا اطمینان حاصل شود که این صدا توسط فیستول شریانی ایجاد می‌شود. این آزمایشات می‌توانند شامل موارد مانند:

  • تصویر برداری سونوگرافی به روش اولتراسوند از رگ های خونی و بافت های اطراف آن که از سرعت و جهت جریان خون درون رگ ها، به پزشک اطلاعات مناسبی را ارائه می دهد.
  • CT اسکن
  • MRI

درمان فیستول شریانی وریدی کلیه

درمان فیستول شریانی وریدی کلیه : ممکن است پزشک شما فیستول شریانی شما را صرفا با مشاهده تشخیص دهد و بعضا چنانچه اندازه فیستول کوچک باشد و مخاطره ای برای سلامتی ایجاد نکند بدون  نیاز به درمان بسته می‌شوند.

چنانچه فیستول شریانی شما نیاز به درمان داشته باشد، پزشک ممکن است یکی روش‌های زیر را جهت درمان فیستول شریانی وریدی کلیه توصیه کند:

انواع جراحی برای فیستول شریانی وریدی کلیه

انواع جراحی برای فیستول شریانی وریدی کلیه : بسته به شرایط فیستول شریانی و سابقه بیماری شما درمان جراحی با هدف متوقف کردن جریان خون عبوری از فیستول شریانی می تواند توصیه شود که میتواند یکی از دو نوع عمل جراحی آمبولیزاسیون با کاتتر یا رزکسیون میکروسرجیکال باشد.

 شیوه درمانی فیستول شریانی وریدی کلیه  از طریق آمبولیزاسیون با کاتتر

فیستول شریانی وریدی کلیه

تصویر بستن یک فیستول شریانی کلیوی با چسب سیانو اکریلات پزشکی

 شیوه درمانی فیستول شریانی وریدی کلیه  از طریق آمبولیزاسیون با کاتتر: رادیولوژیست اینترونشنالیست، برشی در نزدیکی کشاله ران در بالای قسمت داخلی ران جهت دسترسی به شریان ایجاد می‌کند، سپس یک کاتتر را وارد شریان کرده و از یک سیستم هدایت تصویری برای هدایت کاتتر به محل فیستول شریانی استفاده می‌کند. سپس مایع آمبولیزان گلوبرن 2 را تزریق می‌کند و جلوی عبور جریان خون از ناهنجاری ها را می‌گیرد. چسب آمبولیزان گلوبرن یک چسب سیانوآکریلات جراحی است . این شیوه  درمان ، معمولا برای راحتی بیمارتحت بیهوشی انجام می گیرد.

در این شیوه بهبودی فیستول شریانی از بیمارستان و پس از آمبولیزاسیون با کاتتر آغاز می شود و احتمالا می باید 1 الی 2 روز پس از جراحی را تحت نظارت پزشک در بیمارستان سپری کنید تا خونریزی یا تورم را بررسی و هر گونه عوارض ناشی  جراحی بررسی  وتحت کنترل قرار گیرد . بهبودی در منزل طی  چند روز تا چند هفته بسته به سلامت عمومی شما حاصل خواهد شد طی این زمان از فعالیت هایی چون ورزش رانندگی و حمل اشیاء سنگین بپرهیزید و استراحت کافی داشته باشید.

🎓 جهت مطالعه مقالات معتبر مرتبط با آندوسکوپی دستگاه گوارش کلیک کنید. 🎓

پزشک شما ممکن است جهت تسکین درد و .. .برای شما دارو تجویز کنند.  طی هفته های آتی به تدریج شما می توانید فعالیت های طبیعی خود را از سر بگیرید و می باید جلسات پیگیری با پزشک خود برای بررسی بهبود محل برش و نتیجه عمل را دنبال کنید.

ترمیم فیستول شریانی وریدی کلیه به شیوه خارج کردن میکروسرجیکال

چنانچه بیمار کاندید خوبی برای آمبولیزاسیون کاتتر نباشد ، پزشک ممکن است روش دیگری به نام رزکشن میکروسرجیکال را برای‌ ترمیم فیستول شریانی پیشنهاد دهد.

میکروسرجری، به وسیله میکروسکوپ خاص انجام می که انجام عمل‌های ظریف را میسر می کند و به جراح مکان دید بیشتری می دهد و جراح به  فیستول شریانی دسترسی پیدا می‌کند تا آن را ‌ترمیم کند. همانند آمبولیزاسیون کاتتر، در رزکسیون میکروسرجیکال، باید تحت بیهوشی عمومی قرار بگیرید.

📝 پیشنهاد میشود جهت اطلاعات بیشتر در این زمینه وبلاگ تیم پارسان درمان پاد در رابطه با فیستول شریانی وریدی کلیه چیست + آنوریسم چیست + انواع آنوریسم را مطالعه نمایید. 📝