5/5 - (1 امتیاز)

چسب مایع بخیه سیانوآکریلات جراحی مناسب برای جراحی اورولوژی کودکان و تاثیر مثبت آن در درمان افراد دارای نقص انعقاد خون

مقدمه ” چسب مایع بخیه سیانوآکریلات جراحی برای جراحی اورولوژی کودکان “

چسب های بافتی مبتنی بر سیانواکریلات پزشکی پس از استفاده درلبه های زخم پلیمریزه شده  و یک لایه مقاوم ضد آب و انعطاف پذیری ایجاد می کنند که دارای خاصیت باکتریواستاتیک نیز هست.  چسبهای سیانواکریلات پزشکی روی پوستی  (چسب روی پوستی) به مرور زمان با ترمیم و بهبود زخم طی روز های آتی  طی یک هفته به طور خود به خود ازبین رفته و از پوست جدا می شوند . در مقایسه با بخیه، چسب های بخیه مایع استحکام کششی مشابه  دارند و رضایت  دوچندان را برای بیمار و جراح بدنبال دارند. بزرگترین مزیت چسب های موضعی مایع این است که نیاز به پانسمان زخم و برداشتن بخیه را از بین می برند.

چسب های مایع بخیه که برای ترمیم زخم تولید شده اند از پایه سیانوآکریلات هستند. گروهی از چسب های بافتی سیانواکریلات  پزشکی گلوبرن تیس که به عنوان چسب موضعی مایع نیز شناخته می شوند، معمولاً به عنوان سیلانت(عایق) برای پارگی ها و برش ها استفاده می شوند و در برش های جراحی و جراحی زیبایی کاربرد دارند. شیوه های سنتی ترمیم زخم مانند بخیه ،  تک و گیرها …. در ترمیم زخم نقش دارند، اما چسب های مایع بخیه جایگزین مهمی برای این روش ها به شمار می آیند زیرا ضمن ایجاد واکنش التهابی کمتر به ترمیم سریعتر به بازیابی سد محافظ پوست کمک می کند و روند بهبودی را افزایش می دهد به علاوه به دلیل خاصیت ضد میکروبی خود  مدیریت زخم در دوران نقاهت پس از درمان را راحت ترمی کنند.  این خصوصیات در گروه سنی کودکان نسبت به بزرگسالان درجه اهمیت بالاتری دارد. همچنین در کنترل خونریزی در بیماران مبتلا به نقص های انعقادی خون مانند هموفیلی بسیار موثرباشند.

🎥 ویدئوهای “ویدئو چسب جراحی گلوبرن 2 به عنوان هموستاتیک و تقویت کننده در سیستکتومی اورولوژیک” را میتوانید مشاهده کنید. 🎥

چسب های مایع بخیه جایگزینی مناسب برای بخیه

چسب های سیانواکریلات پزشکی گلوبرن تیس که به عنوان چسب مایع بخیه یا چسب موضعی مایع نیز شناخته می شوند، برای بستن پارگی های ساده به عنوان جایگزین بسیار ایمن برای شیوه های مرسوم بستن زخم (بخیه ها، منگنه ها، نوارهای چسب) استفاده می شود.

چسب بخیه مایع جهت عایق سازی و بستن محل زخم های ناشی از حادثه ، پارگی ها و برش های جراحی  بویژه در مواردی که پرهیز از باقی ماندن جای زخم مورد توجه است ،استفاده می شوند و بویژه درمواردی چون جراحی های زیبایی مانند چسب زیبایی بینی در هر دو محیط سرپایی و اتاق عمل کاربرد دارند.

برتری ذاتی  چسب های بافتی  مبتنی بر سیانواکریلات پزشکی گلوبرن تیس شامل استفاده آسان، کاهش درد، کاهش زمان استفاده، تاثیر بسزای آن ها در ترمیم سریع و عدم به جای ماندن  اسکارناشی از بریدگی و عدم نیاز به مراجعه بعدی برای برداشتن است. مطالعات متعددی چسب بخیه مایع را با شیوه های بستن مرسوم زخم ازنظر نتیجه بهبود زخم و زیبایی و پیامد های ثانویه مقایسه کرده اند، شواهد تاثیرات برتر چسب های بافتی مبتنی بر سیانواکریلات پزشکی را تایید می کنند و چسب سیانواکریلات پزشکی با موفقیت در بسیاری از جراحی های باز و لاپاراسکوپی اثر بسیار کمتری از ناحیه آسیب دیده در برابر بخیه بر جای گذاشته است.

چالش چسب مایع بخیه در جراحی های اطفال

یکی از معدود عوارضی که هنگام استفاده از چسب های مایع بخیه (چسب روی پوستی) مشاهده می‌شود، احساس سوزش است که توسط چسب‌های روی پوستی رایج در بازار در حین استفاده ایجاد می‌شود. این امر ناشی از دمای بالای پلیمریزاسیون در چسب های بافتی موضعی مایع رایج در بازار است .که منجر به حرکات ناخواسته کودکان با این خطر می شود . حرکات ناخواسته و بی قراری اطفال در زمان بستن زخم  به کمک چسب مایع بخیه می تواند به عدم اجرا درست بسته شدن زخم منتهی شود.  برای پرهیز از بروز این رفتار نیاز به یک روش ایده آل برای بستن زخم در جمعیت اطفال است که باید بدون درد، سریع، آسان، ایمن، با عوارض کم و کمترین جای زخم باشد .

چسب مایع بخیه مناسب برای جراحی های اطفال

چسب مایع بخیه گلوبرن تیس2 (Glubran Tiss2) یک فرمول جدید از چسب موضعی مایع است که به عنوان وسیله پزشکی کلاس II برای استفاده روی پوستی تایید شده است ودارای گواهیCE اروپاست. ترکیب چسب موضعی مایع گلوبران تیس2 مخلوطی از دو مونومر متفاوت سیانواکریلات (NBCA – n-butyl 2 cyanoacrylates + OCA – 2 octyl cyanoacrylate) است، این فرمولاسیون به چسب مایع بخیه گلوبرن تیس 2 این امکان را می دهد که به طور همزمان علاوه بر خاصیت ارتجاعی سطوح بالایی از استحکام کششی را ارائه دهد. این فرمولاسیون دارای خواص هموستاتیک، عایق سازی، باکتریواستاتیک و چسبندگی است و تاییدیه استفاده در اطفال را دارا می باشد. همچنین  دمای پلیمیریزاسیون در این چسب بافتی بسیار پایین تر و درحدود 45 درجه سانتی گراد است و نتیجتا حساسیت و سوزش ایجاد نمی کند. به همین دلیل استفاده از آن بسیار راحت است مخصوصا در اطفال که با توجه به ترس و ممانعت کودکان از انجام بخیه به راحتی برایشان قابل استفاده میباشد. همچنین در افراد سالمند که پوست حساس تری دارند.

کل زمان مرحله تبدیل از حالت مایع به جامد یک دقیقه طول میکشد و بعد از این زمان مانند یک فیلم در محل بریدگی دیده میشود.

که این فیلم ضدآب بوده و بیمار براحتی میتواند به روال زندگی عادی خود بازگردد.

این محصول هم اکنون توسط شرکت پارسان درمان پاد نماینده انحصاری شرکت GEM ایتالیا در ایران عرضه می گردد.

از جمله موارد پرکاربرد و حساس برای درمان به کمک چسب مایع بخیه می توان به جراحی ها و درمان ناهنجاری های اورولوژی شایع در اطفال اشاره کرد که می باید در سال های آغازین پس از تولد درمان شوند مانند: circumcision(ختنه) و هایپوسپدیازیس ( قرار گرفتن نا به جای مجرای آلت در قسمت شکمی آلت ) اشاره کرد.

🎓 جهت مطالعه مقالات معتبر مرتبط با جراحی اورولوژی کلیک کنید. 🎓

درمان ختنه  در اطفال با چسب بخیه مایع گلوبرن تیس 2

ختنه یکی از رایج ترین روش های جراحی در جهان است . ختنه را می توان به دلایل مذهبی/فرهنگی یا پزشکی انجام داد. خونریزی وعفونت شایع ترین عارضه ختنه است و به دنبال آن باز شدن زخم، فیموز مکرر، چسبندگی های پوست ختنه، ضربه به glans و ایجاد اسکار زشت است. ختنه کلاسیک با استفاده از یک تکنیک استاندارد با بخیه برای نزدیک کردن لبه های پوست انجام می شود. با این حال، چسب مایع بخیه استریل گلوبرن تیس 2 آماده برای استفاده روی پوست است که دارای خواص هموستاتیک و چسبندگی قابل توجهی است و به عنوان یک سد ضد میکروبی در برابر ارگانیسم های عفونی طی عمل جراحی عمل می کند. در تماس با بافت زنده و محیط مرطوب، به سرعت پلیمریزه می شود.در ختنه چسب روی پوستی گلوبرن تیس 2 به صورت دستی روی خط بخیه استفاده می شود و یک لایه نازک و بسیار الاستیک تولید می کند که به بافت می چسبد. این چسب مایع بخیه علاوه بر خاصیت چسبانندگی دارای خاصیت بندآورندگی خون (هموستاز) برای کنترل خونریزی در بیمارانی ختنه شده بکار می رود. همچنین به دلیل عایق و ضدآب بودن و ایجاد یک ضدباکتریایی در مراقبت های پس از عمل بسیار موثر است. چسب روی پوستی گلوبرن تیس2 (Glubran Tiss2)  باعث تسهیل مدیریت مراقبت های پس از عمل و برای جراح و بیمارستان منجربه صرفه جویی در هزینه و زمان میشود. به علاوه بیماران مبتلا به اختلالات خونریزی در معرض خطر بالای عوارض خونریزی حین عمل جراحی هستند . جراحی در بیماران مبتلا به اختلالات خونریزی باید با همکاری نزدیک بین جراحان و هماتولوژیست ها انجام شود تا بهترین رژیم پیشگیرانه برای جلوگیری از خونریزی ثانویه تهیه شود. بر اساس مطالعات انجام شده گلوبرن تیس 2 برای کنترل خونریزی در بیمارانی که ختنه شده و دارای اختلالات خونریزی (هموفیلی و سندرم برنارد سولیه) ، بدون هیچ گونه عارضه زودرس یا دیررس مفید بود و نیاز به فاکتور خون  دراین بیماران کمتر بود. استفاده کمکی از چسب مایع بخیه گلوبرن تیس2 (Glubran Tiss2)  ، علاوه بر درمان جایگزینی سیستمیک، می تواند در کنترل خونریزی در بیماران مبتلا به هموفیلی که تحت ختنه قرار می گیرند، موثر باشد و به کاهش مصرف فاکتور کمک کند.

درمان هایپوسپدیازیس در اطفال با چسب بخیه مایع گلوبرن تیس 2

هایپوسپدیازیس چیست؟

هایپوسپدیازیس نقصی مادرزادی در نوزادان مذکر است . در پسران مبتلا به هایپوسپدیازیس دهانه مجرای ادراری در نوک آلت تناسلی قرار ندارد ومجرای ادرار در هفته های 8 تا 14 بارداری به طور غیر طبیعی تشکیل می شود.

 دهانه غیر طبیعی در فرد مبتلا به هایپوسپدیازیس می تواند  در هر جایی از انتهای آلت تناسلی تا کیسه بیضه ایجاد شود. درجات مختلفی از هایپوسپدیازیس وجود دارد. برخی می توانند جزئی و برخی شدیدتر باشند.

درمان هایپوسپدیازیس

درمان هایپوسپدیازیس به نوع نقص نوزاد بستگی دارد. اکثر موارد هایپوسپدیازیس برای اصلاح نقص نیاز به جراحی نوزاد بین 3 تا 18 ماهگی دارند. اغلب جراحی به صورت مرحله ای انجام می شود. برخی از ترمیم های انجام شده در طول جراحی ممکن است شامل قرار دادن دهانه مجرای ادرار در محل مناسب، اصلاح انحنای آلت تناسلی و ترمیم پوست اطراف دهانه مجرای ادرار باشد. از آنجایی که ممکن است پزشک برای انجام برخی از ترمیم ها نیاز به استفاده از پوست ختنه گاه داشته باشد، نوزاد پسر مبتلا به هایپوسپدیازیس نباید ختنه شود.

یکی از چالش های مراقبت درمانی پس از عمل دشوار بودن تمیز و در جای خود نگه داشتن پانسمان هایپوسپدیازیس است. به طور کلی، پانسمان هایپوسپدیازیس  باید تورم بعد از عمل را کنترل کند، از تشکیل هماتوم که مستعد عفونت است، جلوگیری کند، زیرا به عنوان مانعی ازتماس با محیط اطراف عمل می کند، به خصوص که نظافت و بهداشت مراقبت در خانه ممکن است ایده آل نباشد. با توجه به این امر که چسب مایع بخیه سیانوآکریلات پزشکی در حضور خون و سایر مایعات و بافت های بدن به سرعت پلیمریزه می‌شود و یک فیلم مقاوم و درعین حال انعطاف پذیر را تشکیل میدهد که سطوح پیوند شده را به هم متصل می کند و قابلیت ضد میکروبی و نفوذناپذیری نسبت به آب را دارا است. وسیله مناسبی برای پانسمان زخم جراحی هایپوسپدیازیس است. این چسب بافتی به راحتی ازهم گسسته نمی شود و خود به خود بدون نیاز به مداخله پس از بهبود زخم جدا می شود. اگر به صورت لایه ای اعمال شود، فشار کافی برای هموستاز را ایجاد می کند. بنا براین در بسیاری از اعمال جراحی به عنوان یک سیلانت زخم، برای اجتناب از استفاده از بخیه های معمولی به کار گرفته شده است.

استفاده از چسب مایع بخیه گلوبرن تیس 2 در ترمیم هایپوسپدیازیس

دریک مطالعه از  چسب مایع بخیه گلوبرن تیس2 (Glubran Tiss2) در 7 لایه  برای پانسمان هایپوسپدیازیس  استفاده شد و نتایج آن با پانسمان معمولی هایپوسپدیازیس شامل مخلوطی از گاز آنتی بیوتیک پوشانده شده با پماد و پانسمان فشاری بود مقایسه گردید. پیگیری 12 ماهه پس از جراحی به خوبی نشان داد  استفاده از چسب بخیه مایع گلوبرن تیس 2 در چند لایه می تواند از تورم و ایجاد هماتوم ممانعت کند. همچنین  چسب بافتی گلوبرن تیس 2 نسبت به ادرار و مدفوع نفوذ ناپذیر است . نتیجتا استفاده از آن  در چند لایه، پانسمان جایگزین مناسبی در جراحی هایپوسپدیازیس است. بررسی میزان رضایت بیماران  نشان داد این چسب موضعی مایع به خوبی بهداشت زخم را در یک محیط مراقبت خانگی حفظ می کند و بیماران در دوران نقاهت با پانسمان راحت هستند .

تیم علمی شرکت پارسان درمان پاد شما را و به مطالعه مقالاتی بیشتر در رابطه با چسب بخیه مایع گلوبرن تیس2 دعوت می کند.

📝 پیشنهاد میشود جهت اطلاعات بیشتر در این زمینه وبلاگ تیم پارسان درمان پاد در رابطه با چسب مایع بخیه سیانوآکریلات جراحی برای جراحی اورولوژی کودکان + چسب جراحی بافتی چیست؟ را مطالعه نمایید.📝