4/5 - (6 امتیاز)

درمان موثر و قطعی واریس فوندوس با چسب سیانواکریلات پزشکی

درمان واریس فوندوس معده

واریس های فوندوس معده ناشی از گشاد شدن سیاه رگ های کوتاه یا پشتی معده هستند. به دلیل حجم بیشتر خونریزی در واریس های فوندوس معده این واریس ها در مقایسه با واریس های مری از اهمیت و حساسیت بالاتری بر خوردارند. و میزان مرگ و میر بالاتری دارند. درمان موثر واریس های فوندوس درمان با چسب بافتی سیانواکریلات پزشکی به شیوه اندوسکوپی و تزریق عامل اسکلروزان مانند چسب سیانواکریلات پزشکی گلوبرن2 است. این شیوه درمان قطعی واریس فوندوس می تواند به تنهایی و یا همراه با دیگر شیوه های درمانی مانند بستن بند و یا سیم پیچ واریس فوندوس را ریشه کن کند. جهت درمان واریس فوندوس معده می توانید از محصولات گلوبرن 2 جهت چسب واریس فوندوس معده استفاده نمایید.

🎥 همچنین میتوانید ویدئوهای “عامل آمبولیزاسیون در درمان واریس معده” و “درمان واریس معده با چسب جراحی گلوبرن 2” را در این زمینه مشاهده کنید. 🎥

انواع چسب های سیانواکریلات پزشکی و کابردهای آن

چسب سیانواکریلات پزشکی برای اولین بار در سال 1942 به عنوان جایگزینی برای بخیه در بستن زخم یا بند آوردن خونریزی در طول جنگ ویتنام استفاده می شدند. ویژگی های خاص این محصولات و سهولت استفاده از آن ها به تدریج مورد توجه پزشکان در عرصه های مختلف پزشکی قرار گرفت. چسب پزشکی سیانواکریلات با درنظر گرفتن کاربرد های آن ها به عنوان چسب جراحی بافتی، عامل هموستاتیک و عامل آمبولیزان ارتقاء و توسعه یافته اند. چسب های سیانواکریلات پزشکی دارای طبقه بندی مختلف براساس خواص فیزیکی و شیمیایی و تاثیر بیولوژیکی می باشند .همچنین طبقه بندی کابردی دیگری بر اساس میزان ایجاد پاسخی که در بافت هدف و میزان سمیت بافتی با استفاده بر روی بافت های مختلف بدن دارند، این طبقه بندی عنوان می کند :
” هر چسب سیانواکریلات جراحی خاص را نمی توان بروی هر بافتی از بدن بیمار استفاده کرد” این طبقه بندی باتوجه به خصوصیات ذکر شده و حساسیت ارگان هدف قابل درمان شامل :
الف. چسب برای کاربردهای روی پوستی
ب. چسب برای کاربردهای داخلی
ج. چسب برای کاربردهای داخل عروقی است
بالاترین درجه حساسیت متعلق به چسب های سیانواکریلات جراحی با کاربرد درون عروقی، می باشند و چسب جراحی بافتی گلوبرن 2 در حال حاضر تنها کالایی دارای تاییدهCE اروپا جهت استفاده درون عروق می باشد که قابلیت استفاده برای درمان واریس های فوندوس و سایر اقدامات مداخله ای عروقی را دارا ست. دیگرسیانواکریلات های پزشکی تاییدیه برای استفاده درون عروقی نداشته و تنها مجاز به استفاده روی پوست و یا داخل بدن بر روی بافت ها هستند. هم اکنون چسب سیانو اکریلات پزشکی Glubran2 توسط شرکت پارسان درمان پاد نماینده انحصاری کمپانی Gem, srl ایتالیا در ایران عرضه می گردد.

واریس فوندوس و مخاطرات آن

شیوع واریس های معده از واریس های مری کمتر بوده و اغلب در بیمارن ی دیده می شوند که سابقه ابتلا به سیروز و فشار خون پورتال و یا تجربه ترومبوز ورید طحال را دارند. با توجه به میزان بالاترخونریزی در واریس های معده نیاز به انتقال خون وجود دارد وبا این وجود خطر میزان عوارض، مرگ و میر، خونریزی مجدد در این واریس ها افزایش می یابد.
واریس‌های معده بر اساس موقعیتشان طبقه‌بندی می‌شوند:  واریس‌های معده به مری (GOV)، که از مری تا معده گسترش می‌یابند، و نوع نادرتر، واریس‌های ایزوله معده (IGV).
هر نوع واریس با توجه به آناتومی عروق ،خطر خاصی از خونریزی را به همراه دارد و نیاز به روش درمان متفاوتی دارد.

🎓 جهت مطالعه مقالات معتبر مرتبط با گلوبرن 2 کلیک کنید. 🎓

انواع واریس معده

از انواع واریس معده میتوان به 2 زیر گروه اشاره کرد:

• واریس معده نوع 1 (GOV1) :

که در امتداد منحنی کوچکتر گسترش می یابند که فراوانتر هستند و به عنوان واریس مری در بالای محل اتصال معده به مری امتداد می یابند.اما احتمال عودشان پس از درمان واریس مری نیز بیشتر است.

• واریس های معده نوع2 (GOV2):

در فوندوس معده قرار دارند و به صورت واریس مری به سمت مری گسترش می یابند.
• واریس‌های ایزوله معده نوع 1( IGV 1) ، نوع شایع تر، واقع در فوندوس معده.
• واریس‌های ایزوله معده نوع 2(IGV 2)، یک نوع نادرتر است که می تواند در سایر قسمت های معده مانند آنتروم یا بدنه معده یافت شود.

واریس های فوندوس معده (واریس های فوندال ( با گشاد شدن سیاهرگ های کوتاه یا پشتی معده شروع می شوند و اغلب با یک شانت بزرگ معده همراه هستند و در آن ها جریان خون جانبی فراوان است، و خونریزی از واریس های فوندوس معده جدی تر از واریس مری است. در نتیجه، میزان مرگ و میر در بیماران مبتلا به واریس های فوندوس معده خونریزی دهنده بالا است.

شیوه های درمان واریس فوندوس معده

درمان واریس فوندوس معده : واریس فوندوس معده براساس آناتومی و محل قرار گیری واریس درمان های متفاوتی دارد که شامل درمان اندوسکوپی و رادیولوژیک می باشد و کمتراز جراحی استفاده می شود.

درمان آندوسکوپی :

در این شیوه درمان واریس فوندوس معده از مواد اسکلروز کننده عروق، چسب سیانوکریلات پزشکی به تنهایی و یا همراه با عامل آمبولیزان دیگر چون کویل تحت هدایت اولتراسوند اندوسکوپی و همچنین ممکن است از بستن با بند ، ترومبین استفاده شوند. هریک از این شیوه ها می توانند به تنهایی یا در ترکیب باهم به کار گرفته شوند.

درمان های آندوسکوپی تزریق چسب سیانواکریلات پزشکی گلوبرن 2: ( چسب واریس فوندوس )

آندوسکوپی با هدف تشخیص محل خونریزی انجام می گیرد تا تشخیص داده شود واریس خونریزی دهند درناحیه فوندوس قرار دارد یا در محل اتصال مری به معده.
درمان واریس فوندوس معده با چسب واریس فوندوس معده :  به طور کلی، برای خونریزی های واریس فوندال تنها درمان قابل اطمینان که توصیه می شود درمان با چسب واریس فوندوس گلوبرن2 است، اما برای درمان خونریزی در محل اتصال معده به مری گزینه ای درمان بیشتر شامل بستن با چسب واریس معده یا باند امکان پذیر است (شکل 1).
گرچه در درمان واریس معده نوع 1 براستفاده از مواد اسکلروز کننده نسبت به بستن باند ترجیح داده می شود ولی این درمان در واریس معده ایزوله توصیه نمی شود. زیرا، خطر خونریزی بی وقفه در صورت عدم موفقیت در بستن بند در واریس فوندوس و دیواره طرف مقابل وجود دارد و این عدم کنترل خونریزی می تواند منجر به خونریزی شدید شود. درمان استاندارد برای واریس های فوندوس در سراسر جهان، تجویز یک ماده اسکلروز کننده به شکل تزریق چسب سیانواکریلات پزشکی است که بهترین کاندید برای این شیوه درمان چسب واریس گلوبران2 می باشد.
پس آنکه چسب واریس فوندوس گلوبرن2 به عنوان درمان واریس فوندوس معده تزریق می شود، بلافاصله طی 20 ثانیه پلیمریزه شده و داخل واریس پلاگ را تشکیل می دهد . پیگیری های بالینی پس ازعمل تاثیر بالای چسب واریس معده گلوبرن2 را بر مدیریت خونریزی واریس معده تصدیق می کند، و اثبات می کند که پلاگ چسب واریس معده گلوبرن2 پایدار بوده و عدم عود خونریزی را تایید کرده است. به علاوه می‌توان از چسب سیانو اکریلات پزشکی گلوبرن2 در ترکیب با روش‌های دیگر، از جمله بستن باند الاستیک برای دستیابی به نسبت‌های خونریزی پایین نیز استفاده کرد. غالبا در استفاده از چسب های سیانوآکریلات پزشکی که اندوسکولار نیستند برای جلوگیری از انسداد کانال آندوسکوپی در طول عمل ناچار به استفاده از مخلوط سیانواکریلات و لیپیودول است این عمل ریسک ایجاد آمبولی به ویژه دررقت های بالا را افزایش میدهد. اما چسب واریس فوندوس تایید شده 2 Glubran برای درمان اندووسکولار به دلیل پلیمریزاسیون آهسته نیازی به لیپیودول ندارد. جهت خرید چسب واریس معده به لینک ثبت سفارش مراجعه کنید.
از شما دعوت می شود تا برای مطالعه مقالات مرتبط با چسب سیانواکریلات پزشکی گلوبرن 2 و کاربرد های گسترده این محصول در بیش از 17 فیلد جراحی و اخبار پزشکی مرتبط از وبسایت پارسان درمان پاد بازدید کنید.

📝 پیشنهاد میشود جهت اطلاعات بیشتر در این زمینه وبلاگ تیم پارسان درمان پاد در رابطه با درمان واریس فوندوس معده با چسب سیانوآکریلات پزشکی + درمان فتق + علائم فتق
+ چسب واریس فوندوس را مطالعه نمایید. 📝