5/5 - (1 امتیاز)

14- Synthetic Two-Components Skin Glue (Glubran Tiss) Effectiveness and Suitability in Pediatric Emergency Department

Title: Synthetic Two-Components Skin Glue (Glubran Tiss) Effectiveness and Suitability in Pediatric Emergency Department

Authors:
Stefano Masi, Luca Mugnaini, Anna Pazzaglia, Claudia Saffirio, Anna Salvatore, Idanna Sforzi, Francesco Silenzi and Stefania Gianassi

Corresponding author:
Stefano Masi

 stefano.masi@meyer.it
Department of Emergency Medicine and Quality Assurance, Meyer University Children’s Hospital, Viale Gaetano Pieraccini, 24-Florence, 50139, Italy.

Abstract:

Cyanoacrylate skin glue is increasingly used as a non-invasive alternative to sutures. In pediatric Emergency Department (ED) the use of skin glue for superficial wound closure may offer many advantages over traditional wound closure devices related to reduction of pain, fast and easy application and better aesthetic results.

Objective:

To assess effectiveness, suitability and tolerability of n-butyl 2 cyanoacrylate+2 octyl cyanoacrylate (synthetic skin glue Glubran Tiss, GEM, Viareggio, Italy) in selected wound repair in pediatric ED.

Methods:

31 children were enrolled in a prospective observational study on the use of the above skin glue for wound closure by ED operators. Enrolled patients were asked to return for a follow-up visit one week after the procedure.

Results:

The skin glue under evaluation for wound closure showed to be effective and easy to use by the operators in all treated patients. No patient experienced pain; 1 patient experienced mild burning sensation after application.

Conclusions:

Glubran Tiss skin glue wound closure in pediatric ED has shown to be suitable, effective and well tolerated by patient. This device is a valid alternative to surgical sutures for superficial wound closure in children. Keywords: Cyanoacrylate skin glue; Pediatric emergency department; Traumatic wounds; Lacerations

اثربخشی و سازگاری چسب سنتزی روی پوستی دو جزئی (گلوبرن تیس2) در بخش اورژانس کودکان

تیم علمی پارسان درمان پاد شما را به مطالعه  مقاله: “اثربخشی و سازگاری چسب سنتزی روی پوستی دو جزئی (گلوبرن تیس2) در بخش اورژانس کودکان” دعوت می کند.

خلاصه:

چسب روی پوستی سیانواکریلات به طور فزاینده ای به عنوان یک جایگزین غیر تهاجمی برای بخیه ها استفاده می شود. در بخش اورژانس اطفال (ED) استفاده از چسب مایع بخیه گلوبرن تیس2 برای بستن زخم سطحی ممکن است مزایای زیادی نسبت به ابزار سنتی بستن زخم به دلیل کاهش درد، استفاده سریع و آسان و نتایج زیبایی بهتر ارائه دهد.

هدف این مطالعه ارزیابی اثربخشی، سازگاری و تحمل n-butyl 2 cyanoacrylate + 2 octyl cyanoacrylate (چسب روی پوستی سینتتیک Glubran Tiss2،) در ترمیم زخم انتخابی در اورژانس اطفال  است.

کلمات کلیدی: چسب روی پوستی سیانواکریلات; بخش اورژانس کودکان؛ زخم های تروماتیک؛ پارگی

مقدمه:

زخم های تروماتیک، از جمله پارگی، یکی از شایع ترین دلایل مراجعه افراد به بخش اورژانس است . بیش از 12 میلیون بیمار هر سال برای ترمیم پارگی جزئی مورد ارزیابی قرار می گیرند . کودکان تعداد قابل توجهی از این بازدیدها را تشکیل می دهند. یک سوم از تمام صدمات در کودکان شامل حداقل یک پارگی است که مراقبت از زخم جزئی را به یک مهارت مهم برای ارائه دهندگان مراقبت های کودکان تبدیل می کند. زخم های پوستی معلول های تداوم بافت های پوششی هستند که عموماً در اثر ضربه های مکانیکی ایجاد می شوند. آسیب های بافت نرم، به ویژه با ضخامت جزئی و گسترش محدود، به ویژه در کودکان به دلایل رفتاری و حساسیت پوست به عوامل مضر در سال های اولیه زندگی شایع است. مدیریت این پارگی ها شامل تمیز کردن زخم و سپس تقریب مجدد لبه های زخم تا بهبود طبیعی است. بدون بستن مناسب، بیمار در معرض افزایش خطر عفونت و تشکیل اسکار بیش از حد است که منجر به یک نتیجه زیبایی ضعیف می شود .

به طور سنتی، تقریب این پارگی ها با استفاده از بخیه انجام می شود که یا پس از چند روز حل می شود و یا برای برداشتن نیاز به مراجعه مجدد دارد. قرار دادن بخیه به یک ماده بی حس کننده موضعی برای کاهش درد ناشی از عمل نیاز دارد. بخیه کردن زخم با بی حسی موضعی می تواند بسیار دردناک باشد. کودکان کوچک با پارگی چالش‌های بیشتری را ایجاد می‌کنند، زیرا ممکن است برای کاهش درد، ناراحتی عاطفی و حرکت در طول عمل به آرام‌بخش نیاز داشته باشند. این امر زمان و پیچیدگی را به ویزیت اورژانسی بیمار اضافه می کند. سایر گزینه های استاندارد بستن زخم شامل منگنه ها و نوارهای چسب هستند. روش‌های دستیابی به این هدف در جمعیت کودکان به طور ایده‌آل سریع، آسان برای انجام، ایجاد حداقل ناراحتی و نتیجه زیبایی خوب است. معمولاً نوع درمان بستگی به ویژگی‌های زخم (اندازه، عمق، محل)، میزان آلودگی آن و مدت زمان گذشته از آسیب دارد. روش‌های بستن پوست در سری‌های منتشر شده متفاوت است و عمدتاً نتایج انتخاب جراح بر اساس نیاز به یک تکنیک سریع، اقتصادی و قابل تکرار است. چسب های پوستی به طور گسترده ای برای بستن زخم های سطحی استفاده می شود، بنابراین از استفاده از روش های تهاجمی تر مانند بخیه با سوزن و نخ یا منگنه اجتناب می شود. در برخی موارد، چسب مایع بخیه پوست همراه با روش‌های بخیه مکانیکی برای ایجاد یک سد میکروبی استفاده می‌شود.

بسیاری از مطالعات نشان دادند که چسب بافتی جایگزین قابل قبولی برای بسته شدن زخم استاندارد است زیرا نتایج بالینی و زیبایی شناختی مشابهی را به همراه دارد، حتی اگر در 1٪ تا 5٪ موارد شکستگی زودرس زخم رخ دهد . محصولات چسب مایع بخیه  که برای ترمیم زخم تولید شده اند متعلق به کلاس ترکیباتی به نام سیانوآکریلات هستند. فناوری چسب بخیه مایع سیانواکریلات بیش از 50 سال پیش توسعه یافت. بخیه های سنتی همیشه در ترمیم زخم نقش دارند، اما در شرایط انتخابی، چسب ها جایگزین مهمی هستند. برونز و همکاران در مطالعات خودعنوان میکنند ترمیم زودهنگام و موثر زخم به بازیابی سد محافظ پوست کمک می کند. روند بهبودی را افزایش می دهد و خطر عفونت را محدود می کند. ویژگی های فوق در گروه سنی کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است.

یکی از معدود عوارضی که هنگام استفاده از چسب برای بخیه‌ها مشاهده می‌شود، احساس سوزش است که توسط چسب‌های معمولی سیانواکریلات در حین استفاده ایجاد می‌شود. این منجر به حرکات ناخواسته کودکان با این خطر می شود که بخیه به خوبی اجرا نشود. N-butyl 2 cyanoacrylate + 2 octyl cyanoacrylate (Glubran Tiss، GEM، Viareggio، ایتالیا) یک فرمول جدید از چسب چسب مایع بخیه روی پوست است که به عنوان وسیله پزشکی کلاس II برای استفاده موضعی تایید شده است که الزامات دستورالعمل اتحادیه اروپا 93/42 EEC را برآورده می کند. ترکیب چسب مایع بخیه گلوبرن تیس2 که از مخلوط کردن دو مونومر مختلف سیانواکریلات (NBCA – n-butyl 2 cyanoacrylates + OCA – 2 octyl cyanoacrylate) به دست می آید، به محصول خاصیت ارتجاعی بهتری می بخشد و در عین حال سطوح بالایی از استحکام کششی را حفظ می کند. در واقع، مقالات علمی بین‌المللی نشان می‌دهد که NBCA رایج، مولکول سیانواکریلات با بیشترین استحکام کششی (27/34 نیوتن)، و کشش کم  است، در حالی که OCA مقاومت کمتری دارد (27/11 نیوتن)، اما خواص الاستیک خوبی دارد. چسب گلوبرن تیس2 دارای استحکام کششی 27.34 نیوتن است و به لطف وجود OCA دارای خاصیت ارتجاعی عالی است. از جمله خصوصیات آن، این فرمولاسیون دارای خواص هموستاتیک، عایق سازی، باکتریواستاتیک و چسبندگی است. پلیمریزاسیون 1-2 ثانیه پس از اعمال شروع می شود و در عرض 60 ثانیه کامل می شود. واکنش پلیمریزاسیون دمایی در حدود 45 درجه سانتیگراد  ایجاد می کند که کمتر از سیانواکریلات های خالص است . به نظر می رسد دمای پلیمریزاسیون پایین در مقایسه با سایر چسب های بخیه مایع سیانواکریلات باعث کاهش یا حتی جلوگیری از احساس سوزش پس از استفاده می شود: ما فکر می کنیم که این ممکن است به ویژه در زمینه  کودکان بسیار مفید باشد.. هدف از مطالعه ما ارزیابی مناسب بودن N-butyl 2 cyanoacrylate + 2 octyl cyanoacrylate در جمعیت کودکان ما در محیط ED، برای ارزیابی اثربخشی درمان، همراه با سهولت استفاده و تحمل از نظر درد موضعی در طول و بعد از برنامه است.

روش: سی و یک کودک بین 1 تا 14 سال (متوسط ​​5 سال) غالبا مذکر (81٪) در یک مطالعه مشاهده ای آینده نگر شرکت داده شدند تصمیم به استفاده از چسب های روی  پوستی یا روش های دیگر توسط پرسنل مجرب اورژانس اطفال گرفته شد و مناسب بودن استفاده از آن را ارزیابی کردند.

این چسب بخیه مایع برای انواع زخم های زیر استفاده می شود:

جدید (ایجاد شده در فاصله زمانی 6 ساعت)، خطی یا فقط کمی نامنظم، سطحی (پوست و بافت زیر جلدی)، با حاشیه های پوستی آسیب ندیده، خونریزی کم یا حداقل میزان خون ریزی، بدون آلودگی.

بیماران دارای نقایص انعقادی شناخته شده ، و یا دارای واکنش‌پذیری فردی از حساسیت به سیانوآکریلات و در صورت وجود زخم‌های مزمن، عفونی و مخاطی و/یا وجود زخم با گسترش بیش از 7 سانتی‌متر از مطالعه خارج شدند.

پس از درمان معمول زخم، قبل از اعمال چسب مایع بخیه گلوبرن تیس2 ، لبه‌های زخم‌ها با فورسپس یا انگشتان اپراتور در کنار هم نگه داشته می‌شوند. با استفاده از “نوک اپلیکاتور” مخصوص به عنوان برس، یک لایه نازک از چسب روی پوستی گلوبرن تیس2 روی لبه های زخم قرار داده شد که حدود یک دقیقه (40-60 ثانیه) در کنار هم قرار گرفتند تا زمانی که پلیمریزاسیون کافی انجام گرفته و چسب مایع بخیه گلوبرن تیس2 خشک شود. پانسمان زخم با گاز یا گچ مجاز بود. داده های دموگرافیک و ویژگی های زخم در جدول 1 گزارش شده است.

جدول 1 مشخصات جمعیتی بیماران و زخم.

جدول بیماران جهت بررسی اثر بخشی چسب گلوبرن تیس2 در بخش کودکان

از همه بیماران ثبت نام شده خواسته شد تا یک هفته پس از انجام عمل برای بررسی وضعیت بهبود و التهاب زخم درمان شده، تحریک پوست و سادگی مدیریت در طول درمان برای ویزیت بعدی مراجعه کنند. دوره پیگیری اثربخشی ابزار چسب بخیه مایع گلوبرن تیس 2، سهولت استفاده، سهولت مدیریت زخم (در منزل) و بهبود زخم (پس از یک هفته) با استفاده از مقیاس گسسته از 1 (نامطلوب) تا 4 (عالی) ارزیابی شده است. عوارض جانبی احتمالی (درد، احساس سوزش و تحریک پوست) با استفاده از مقیاس معمول (هیچ، خفیف، متوسط، شدید) ثبت شد.

نتایج

اثربخشی بستن زخم با استفاده از چسب روی پوستی گوبرن تیس2 در 28 بیمار (90.32%) عالی و در 3 بیمار (9.68%) خوب در نظر گرفته شد. سهولت استفاده در 30 بیمار (96.77%) عالی و در یک بیمار (3.23%) خوب در نظر گرفته شد. یک بیمار (3.23٪) پس از استفاده از چسب احساس سوزش خفیفی را تجربه کرد در حالی که هیچ کدام درد را تجربه نکردند. تنها 20 نفر (5/64%) در ویزیت پیگیری یک هفته ای حاضر شدند. بهبود زخم در 15 بیمار (75.0%) عالی و در 5 بیمار (25.0%) خوب بود. زخم های معاینه شده نه نشانه ای از التهاب و نه تحریک پوست را نشان دادند. در طول پیگیری، سهولت مدیریت زخم توسط والدین در همه بیماران عالی در نظر گرفته شد. 11 بیمار (35،5%) برای ویزیت پیگیری مراجعه نکردند. برای 7 نفر از آنها (22.6%) تماس تلفنی با والدین بوده است: دلایل گزارش شده برای غیبت ویزیت عبارتند از: بهبودی بسیار خوب (4 مورد)، فاصله زیاد از بیمارستان همراه با بهبود خوب زخم ( 2 مورد) دلیل نامشخص (1 مورد). همه والدینی که از طریق تلفن تماس گرفتند، مدیریت بسیار آسان زخم را در خانه گزارش کردند. نتایج فوق در جداول 2 و 3 نشان داده شده است.

جدول 2 اثربخشی کل.

اثر بخشی چسب بخیه مایع گلوبرن تیس2

*: توسط والدین در بازدید بعدی یاتماس تلفنی گزارش شده است. **: ارزیابی شده توسط پزشکان دپارتمان اورژانس در بیمارانی که در ویزیت پیگیری حاضر می شوند.

جدول 3 عوارض جانبی

بررسی عوارض جانبی چسب مایع بخیه گلوبرن تیس2

*: توسط پزشکان دپارتمان اورژانس در بیماران مراجعه کننده جهت ویزیت پیگیری ارزیابی شد

بحث:

استفاده از سیانواکریلات ها به عنوان چسب های بافتی برای اولین بار در سال 1959 توصیف شد . مطالعه اولیه نشان داد که چگونه این چسب‌های مایع بخیه جایگزینی برای بخیه‌های جراحی هستند. این مفهوم در طول سال ها توسعه یافت و اکنون به یک سلاح بسیار مؤثر در دستان پزشکان اورژانس تبدیل شده است. این امر به ویژه در کودکان، به ویژه در کودکان بسیار کم سن، که در آن استفاده از سوزن، بخیه یا منگنه می تواند حتی بیشتر از خود زخم ناراحت کننده باشد، صادق است. به همین دلیل، روش ایده آل برای بستن زخم در جمعیت اطفال باید بدون درد، سریع، آسان، ایمن، با عوارض کم و کمترین جای زخم باشد .

در مطالعه ما، امکان استفاده از چسب جراحی بافتی برای درمان زخم های کودکان از جمله زخم های بزرگ (تا 7 سانتی متر) را تایید کردیم. نتایج ما، با استفاده از یک ترکیب سیانواکریلات متفاوت، مشابه سایر موارد گزارش شده در مقالات است. ما نشان داده‌ایم که این فرمول احتمالاً به دلیل دمای پلیمریزاسیون پایین، احساس سوزش ایجاد نمی‌کند. نتیجه زیبایی شناختی بسیار خوبی با استفاده از گلوبرن تیس2 به جای روش های سنتی بخیه به دست می آید. بعد از 7 روز، لبه های زخم به خوبی به هم پیوسته، بدون وقفه و ملتهب به نظر می رسند. استفاده از چسب جلدی به دلیل میزان کم عوارض آن بسیار ایمن در نظر گرفته می شود. نرخ پایین عفونت به رسوب اندک Foreign Body  ها در زخم نسبت داده شده است واکنش های آلرژیک نادر است.

استفاده از چسب های مایع بخیه مدیریت زخم را در روزهای بعد آسان تر می کند و اجازه می دهد پوست را بدون مالش تمیز کنید. در مطالعه ما والدین بیماران گزارش دادند که مدیریت زخم در خانه در طول پیگیری بسیار آسان بود. علاوه بر این، برای برداشتن بخیه ها یا منگنه ها نیازی به مراجعه به بیمارستان نیست. در واقع فیلم NBCA+OCA بعد از حدود 7 روز خود به خود از زخم ترمیم شده جدا می شود. این ممکن است تعداد ظاهراً زیادی از بیماران (35٪) را نیز توضیح دهد که برای ویزیت پیگیری مراجعه نمی کنند: دلیل اصلی به نظر می رسد اثربخشی خوب درمان است که از نظر آنها نیازی به بررسی بیشتر ندارد. همچنین در سایر مطالعات درصد قابل توجهی بالایی از بیمارانی که برای ویزیت های پیگیری مراجعه نمی کردند وجود داشت و نویسندگان به پیگیری 100 درصدی دست نیافتند.

به طور کلی، از آنجایی که در این روش نیازی به برداشتن بخیه نیست، پیگیری رسمی غیرضروری در نظر گرفته می‌شود، با این فرض که والدین آگاه باشند که باید در صورت علائم عفونت یا باز شدن زخم برگردند . به دلایل فوق، چسب بافتی برای بیمارانی که در فاصله طولانی از مراکز بهداشتی زندگی می کنند یا افرادی که تحرک محدود دارند بسیار کاربردی در نظر گرفته می شود .هزینه ویزیت های بعدی شامل دستمزد پزشک و تیجاد هزینه مضاعف برای والدین دلیل اصلی این افزایش هزینه مرتبط با استفاده از بسته شدن استاندارد زخم است. چسب‌های روی پوستی مقرون به صرفه‌تر از درمان‌های جایگزین به نظر می‌رسند، زیرا استفاده از آن‌ها سریع‌تر است و به پانسمان‌های خارجی بسیار ساده نیاز دارند.

نتیجه گیری

مطالعه ما به وضوح نشان می دهد که استفاده از چسب روی پوستی گلوبرن تیس 2 بر روی زخم های سطحی، چه خطی و چه با لبه های نامنظم، جایگزین معتبری برای بخیه های جراحی است، زیرا استفاده از آن آسان، بدون درداست و نیاز به آموزش و پیگیری، به حداقل کاهش می یابد. زمان مورد نیاز برای ترمیم پارگی و به وضوح موثر است و بنابراین برای کودکان نیز قابل استفاده است. در واقع، استفاده از این چسب مایع بخیه گلوبرن تیس2 به مدیریت بیماران جوان کمک زیادی می کند، زیرا به اپراتور اجازه می دهد تا با خیالی آسوده کار کند، زیرا کودکان در مقابل درمان مقاومت نمی کنند زیرا احساس ناراحتی نمی کنند. این امر با بخیه های سنتی یا سایر فرمولاسیون های شیمیایی چسب سیانواکریلات که باعث ایجاد احساس سوزش می شوند، رخ نمی دهد.

 

در صورتی که قادر به دریافت فایل مقاله از روی لینک نیستید اطلاعات زیر را تکمیل کنید تا بلافاصله فایل مقاله برای شما ایمیل شود. (لطفا فولدرهای اسپم و پروموشن ایمیل خود را نیز بررسی کنید)