امتیاز میدهم

2- Use of Glubran 2 in uvulopalatoplasty, an alternative to sutures to improve surgical outcome

Title: Use of Glubran 2 in uvulopalatoplasty, an alternative to sutures to improve surgical outcome

Authors: Operative Techniques in Otolaryngology-Head and Neck Surgery,Volume 24, Issue 3, September 2013, Pages 184-189
Operative Techniques in Otolaryngology-Head and Neck Surgery ,,Ahmed Mohamed Mohye, Din Elbassiouny.https://doi.org/10.1016/j.otot.2013.04.009

Abstract

Uvulopalatoplasty is one of the most common surgeries for snoring and obstructive sleep apnea. The usual way of approximating the edges of the soft palate is the use of sutures, which influences the quality of healing and the severity of postoperative pain. To present our experience in using the tissue glue “N-butyl-2-cyanoacrylate (Glubran 2)” in uvulopalatoplasty and its effect on the operative technique and postoperative results. Between January 2009 and February 2011, 54 patients fitting certain preoperative criteria were treated with this technique and with a minimum follow-up period of 6 months. N-butyl-2-cyanoacrylate was used in uvulopalatoplasty for the treatment of snoring. The main outcome measures were the stability of soft palatal tissues to which the glue was applied, the degree of postoperative pain in comparison with the use of sutures, the morphology of the newly formed soft palate, and postoperative side effects and complications. The technique for the use of surgical glue is described in detail. Fifty-four patients completed the study. Complete healing of the edge of the newly formed soft palate without displacement or delayed postoperative palatal fibrosis was achieved with the use of N-butyl-2-cyanoacrylate. Postoperative pain was significantly reduced with the use of surgical glue. N-butyl-2-cyanoacrylate (Glubran 2) is an effective alternative for surgical sutures in uvulopalatoplasty. As compared to sutures, this tissue glue had the advantages of achieving better surgical outcomes.

استفاده از چسب جراحی پزشکی گلوبران2 در یوولوپالاتوپلاستی ، به عنوان جایگزینی برای بخیه برای بهبود نتیجه جراحی

Uvulopalatoplasty یکی از رایج ترین جراحی ها برای خروپف و آپنه انسدادی خواب است. روش معمول برای تقریب لبه های کام نرم استفاده از بخیه است که بر کیفیت بهبود و شدت درد بعد از عمل تاثیر می گذارد.

جهت ارائه تجربه ما در استفاده از چسب جراحی بافتی “N-butyl-2-cyanoacrylate (Glubran 2)” در uvulopalatoplasty و تاثیر آن بر تکنیک عمل و نتایج بعد از عمل. بین ژانویه 2009 و فوریه 2011، 54 بیمار با معیارهای خاص قبل از عمل با این تکنیک و با حداقل دوره پیگیری 6 ماهه درمان شدند.

N-butyl-2-cyanoacrylate در uvulopalatoplasty برای درمان خروپف استفاده شد. معیارهای پیامد اصلی عبارت بودند از: پایداری بافت نرم کام که چسب سیانوآکریلات جراحی روی آن اعمال شد، میزان درد پس از عمل در مقایسه با بخیه، مورفولوژی کام نرم تازه تشکیل شده و عوارض جانبی و عوارض بعد از عمل. تکنیک استفاده از چسب جراحی به تفصیل شرح داده شده است. پنجاه و چهار بیمار مطالعه را تکمیل کردند. التیام کامل لبه کام نرم تازه تشکیل شده بدون جابجایی یا تاخیر در فیبروز کام پس از عمل با استفاده از N-butyl-2-cyanoacrylate به دست آمد. درد بعد از عمل با استفاده از چسب بافتی به میزان قابل توجهی کاهش یافت. چسب سیانوآکریلات پزشکی N-butyl-2-  cyanoacrylate (Glubran 2) یک جایگزین موثر برای بخیه های جراحی در uvulopalatoplasty است. در مقایسه با بخیه ها، این چسب جراحی بافتی مزایای دستیابی به نتایج بهتر جراحی را داشت.

نتایج:

نتایج از ژانویه 2009 تا فوریه 2011، 54 خروپف کننده با استفاده از این تکنیک درمان شدند. چهل و هفت بیمار مطالعه را تکمیل کردند. چهل بیمار (74.1%) برای اولین بار تحت عمل uvulopalatoplasty قرار گرفتند و 14 بیمار (25.9%) تحت عمل جراحی تجدیدنظر قرار گرفتند. 46 نفر (2/85%) مرد و 9 نفر (8/14%) زن بودند. میانگین سنی 5.7 ± 36.8 (محدوده سنی، بین 30 تا 52 سال)، میانگین (محدوده) وزن (کیلوگرم) 4.3 ± 87.6 و میانگین شاخص توده بدنی 2.4 ± 29.2 بود.

درد بعد از عمل (هفته اول) در گروه چسب جراحی بافتی کمتر بود (متوسط، 29.68) در مقایسه با گروه بخیه (میانگین، 42.51)، اما از نظر آماری معنی دار نبود (P 0.0458). در هفته دوم پس از عمل، درد در گروه چسب سیانوآکریلات جراحی (میانگین، 12.57) در مقایسه با گروه بخیه به طور قابل توجهی کمتر بود (متوسط، 28.42)، با P ¼ 0.0038 (شکل 8).

شکل کام نرم تازه تشکیل شده عکس‌های داخل دهانی نشان می‌دهد که عضله اوروفارنژیال بلافاصله پس از جراحی به طور قابل‌توجهی بزرگ شده است. هیچ تغییری در پیکربندی کام در طول دوره پیگیری 6 ماهه مشاهده نشد (شکل 4-7).

التیام کامل لبه کام نرم تازه تشکیل شده بدون جابجایی یا تاخیر در فیبروز کام پس از عمل و با حفظ قطر عرضی اوروفارنکس و ابعاد نازوفارنکس در همه موارد حاصل شد. عوارض بعد از عمل هیچ گونه عارضه قابل توجهی از جمله واکنش های آلرژیک به چسب سیانوآکریلات پزشکی گزارش نشده است.

بحث:

هدف اصلی جراحی های کام برای خروپف و OSA کاهش درجه درد پس از عمل در پیگیری کوتاه مدت و کاهش یا حذف عود خروپف در پیگیری طولانی مدت است. فاکتورهای خاصی دارای ارزش پیش آگهی/prognostic  مهم در نتیجه تکنیک های مختلف پالاتوپلاستی هستند، از جمله ضخامت کام نرم، درجه دستکاری عضلات کام، اندازه سطح ناحیه خام و روش جراحی مورد استفاده، از جمله استفاده از بخیه. استفاده از بخیه یک روش تهاجمی در نظر گرفته می شود، زیرا دست زدن به بافت گسترده است، که به نوبه خود در واکنش بافتی و میزان درد بعد از عمل منعکس می شود. هدف اصلی استفاده از چسب N-butyl-2-cyanoacrylate در این مطالعه دستیابی به روشی کمتر تهاجمی بود که باید منجر به عوارض کمتری در حین بهبود کام نرم و بهبود نتیجه تکنیک شود.

هدف ثانویه کوتاه کردن زمان عمل با کاهش زمان مورد نیاز برای بخیه و دسترسی آسانتر به مناطقی از کام نرم بود که با بخیه نمی توان به آن رسید. استفاده از چسب سیانوآکریلات جراحی N-butyl-2-cyanoacrylate در uvulopalatoplasty دارای مزایای زیادی است. استفاده از چسب سیانوآکریلات پزشکی N-butyl-2-cyanoacrylate در uvulopalatoplasty مزایای زیادی دارد.

مزیت اصلی این است که به دلیل خاصیت چسبندگی چسب جراحی بافتی، پایداری فلپ‌های کام نرم /  palatal flap در طول فرآیند بهبودی حفظ می‌شود. این از جابجایی فلپ کام جلوگیری می کند، بنابراین یک نتیجه ایده آل از لبه آزاد کام  نرم /palatal  تازه تشکیل شده را تضمین می کند. در مقایسه با روش چسباندن، استفاده از بخیه در تکنیک های مختلف پالاتوپلاستی دارای معایب بسیاری است، از جمله زمان اضافی مورد نیاز برای بخیه زدن، ناتوانی در دسترسی به نواحی دشوار، درد بیشتر پس از عمل و افزایش بروز فیبروز کام.

استفاده از چسب جراحی پزشکی بافتی فواید دیگری نیز دارد. از آنجایی که چسب سیانوآکریلات جراحی گلوبران 2 هموستاتیک است، خونریزی را در فضای بین فلپ های کام کاهش می دهد. این به نوبه خود از جمع آوری خون جلوگیری می کند که ممکن است به عوارض بعد از عمل بیفزاید. چسب جراحی بافتی همچنین اثر ضد باکتریایی مستقیم دارد، زیرا پس از جامد شدن، یک سد ضد عفونی موثر در برابر عوامل عفونی یا پاتوژن‌هایی که معمولاً در محیط‌های جراحی یافت می‌شوند، ایجاد می‌کند. علاوه بر این، از طریق جلوگیری از جمع‌آوری خون که محیط مناسبی برای میکروارگانیسم‌ها است، نقش غیرمستقیم در پیشگیری از عفونت بعد از عمل دارد.

چسب جراحی بافتی گلوبرن 2 آماده مصرف است، بنابراین زمان اضافی به این جراحی اضافه نمی شود. علاوه بر این، استفاده از کنترل کننده قطرات که به طور معمول استفاده می شود آسان است. فقط مقدار کمی از چسب سیانوآکریلات جراحی مورد نیاز است. و به سرعت (o20 ثانیه) حتی در محیط مرطوب عمل می کند . این لایه در دمای پایین پلیمریزه می شود و یک لایه نازک الاستیک با استحکام کششی بالا ایجاد می کند که چسبندگی محکم به بافت ها را تضمین می کند و در عین حال با آناتومی بافتی که روی آن اعمال می شود مطابقت دارد. این فیلم ضد آب است و توسط خون یا مواد آلی و مایعاتی که معمولاً در حفره دهان یافت می شوند آسیب نمی بیند.

پس از پلیمریزه شده ، چسب سیانوآکریلات پزشکی دیگر خاصیت چسبندگی ندارد. بنابراین، هنگامی که کام نرم با غذا تماس پیدا می کند، خطر چسبندگی ناخواسته وجود ندارد. علاوه بر این، ضریب الاستیسیته بالایی دارد و در برابر مایعات کاملاً غیر قابل نفوذ است و برای تماس با مواد غذایی و مایعات بی خطر است.

چسب سیانوآکریلات جراحی گلوبران 2

شکل 1 چسب سیانوآکریلات جراحی گلوبران 2، بلیسترها، بسته ها، و ویال. (نسخه رنگی شکل به صورت آنلاین در دسترس است.)

   از چسب بافتی گلوبران 2 در جراحی های سنتی و لاپاراسکوپی استفاده می شود. در جراحی کام در ترمیم شکاف کام با نتایج مثبت استفاده شده است.

چسب سیانوآکریلات جراحی گلوبران 2

شکل 2 فلپ های کام با استفاده از بخیه، روند قبلی، در جای خود ثابت می شوند. (نسخه رنگی شکل به صورت آنلاین موجود است.)

چسب سیانوآکریلات جراحی گلوبران 2

شکل 3 فلپ های کامی با استفاده از چسب سیانوآکریلات جراحی Glubran 2، روند فعلی، در جای خود ثابت می شوند. خطوط قرمز نشان دهنده لایه های چسب اعمال شده است. (نسخه رنگی شکل به صورت آنلاین در دسترس است.)

چسب سیانوآکریلات جراحی گلوبران 2شکل 4 چهار روز پس از عمل: بدون جابجایی فلپ کام. (نسخه رنگی شکل به صورت آنلاین در دسترس است.)

چسب سیانوآکریلات جراحی گلوبران 2

شکل 5 یک هفته پس از عمل: بدون جابجایی به فلپ کام. (نسخه رنگی شکل به صورت آنلاین موجود است.)

چسب سیانوآکریلات جراحی گلوبران 2

شکل 6 دو هفته پس از عمل: کام نرم با حفظ ابعاد کام شروع به بهبودی کرده است. فلش قرمز به فلاپ کام بازتاب شده اشاره می کند که باقی مانده های چسب سیانوآکریلات جراحی هنوز در آنجا هستند. (نسخه رنگی شکل به صورت آنلاین در دسترس است.)

چسب سیانوآکریلات جراحی گلوبران 2

شکل 7 یک ماه پس از عمل: بهبود تقریباً کامل کام نرم.

در صورتی که قادر به دریافت فایل مقاله از روی لینک نیستید اطلاعات زیر را تکمیل کنید تا بلافاصله فایل مقاله برای شما ایمیل شود. (لطفا فولدرهای اسپم و پروموشن ایمیل خود را نیز بررسی کنید)