5/5 - (1 امتیاز)

3- Percutaneous Treatment of Iatrogenic Pseudoaneurysms by Cyanoacrylate-Based Wall-Gluing. Cardiovasc Intervent

Title: Percutaneous Treatment of Iatrogenic Pseudoaneurysms by Cyanoacrylate-Based Wall-Gluing. Cardiovasc Intervent

Authors:

Del Corso A.,Vergaro G.Radiol. 2013 Jun;36(3):669-75.

Abstract:

Objective:

Although the majority of iatrogenic pseudoaneurysms (PSAs) are amenable to ultrasound (US)-guided thrombin injection, patients with those causing neuropathy, claudication, significant venous compression, or soft tissue necrosis are considered poor candidates for this option and referred to surgery. We aimed to test the effectiveness and feasibility of a novel percutaneous cyanoacrylate glue (NBCA-MS)-based technique for treatment of symptomatic and asymptomatic iatrogenic PSA.

Methods:

During a 3-year period, we prospectively enrolled 91 patients with iatrogenic PSA [total n = 94 (femoral n = 76; brachial n = 11; radial n = 6; axillary n = 1)]. PSA were asymptomatic in 66 % of cases, and 34 % presented with symptoms due to neuropathy, venous compression, and/or soft tissue necrosis. All patients signed informed consent. All patients received NBCA-MS-based percutaneous treatment. PSA chamber emptying was first obtained by US-guided compression; superior and inferior walls of the PSA chamber were then stuck together using NBCA-MS microinjections. Successfulness of the procedure was assessed immediately and at 1-day and 1-, 3-, and 12-month US follow-up

Results:

 PSA occlusion rate was 99 % (93 of 94 cases). After treatment, mean PSA antero-posterior diameter decrease was 67 ± 22 %. Neuropathy and vein compression immediately disappeared in 91 % (29 of 32) of cases. Patients with tissue necrosis (n = 6) underwent subsequent outpatient necrosectomy. No distal embolization occurred, nor was conversion to surgery necessary.

Conclusions:

 PSA treatment by way of NBCA-MS glue injection proved to be safe and effective in asymptomatic patients as well as those with neuropathy, venous compression, or soft-tissue necrosis (currently candidates for surgery). Larger series are needed to confirm these findings.

Percutaneous Treatment of Iatrogenic Pseudoaneurysms by Cyanoacrylate-Based Wall-Gluing

درمان آنوریسم های کاذب یاتروژنیک از راه پوست با چسباندن دیواره با چسب جراحی بر پایه سیانواکریلات

خلاصه

اکثریت آنوریسم های کاذب ایتروژنیک (PSAs) مستعد تزریق ترومبین با هدایت اولتراسوند هستند،مواردی که در بیماران  باعث نوروپاتی، لنگش، فشرده سازی قابل توجه ورید و یا نکروز بافت نرم می شوند، کاندیدای ضعیفی برای این گزینه می باشند و به جراحی ارجاع می شوند. هدف از این مطالعه بررسی اثربخشی و امکان‌سنجی یک تکنیک جدید مبتنی بر چسب سیانواکریلات پزشکی از راه پوست (NBCA-MS)  Glubran2 برای درمان PSA ایتروژنیک علامت‌دار و بدون علامت بود.

 طی یک دوره 3 ساله، 91 بیمار مبتلا به PSA ایتروژنیک وارد مطالعه شدند [تعداد کل n = 94 (n = ران، n = 11، بازویی n، شعاعی n = 6، زیر بغل n = 1)]. PSA در 66% موارد بدون علامت بود و 34% با علائم نوروپاتی، فشرده سازی وریدی و/یا نکروز بافت نرم ظاهر شدند. تمامی بیماران درمان از راه پوست مبتنی بر چسب سیانوآکریلات پزشکی NBCA-MS دریافت کردند. تخلیه محفظه PSA ابتدا با فشرده سازی از طریق هدایت اولتراسوند  به دست آمد. سپس دیوارهای فوقانی و تحتانی محفظه PSA با استفاده از میکرواینجکشن مایع آمبولیزان NBCA-MS به هم چسبانده شدند. موفقیت این روش بلافاصله و در پیگیری 1 روزه و 1، 3 و 12 ماهه  باکمک اولتراسوند مورد ارزیابی قرار گرفت. میزان انسداد PSA 99 درصد (93 مورد از 94 مورد) بود. پس از درمان، میانگین کاهش قطر قدامی خلفی PSA 22 ± 67 درصد بود.نوروپاتی و فشرده سازی ورید بلافاصله در 91٪ (29 از 32) موارد ناپدید شدند. بیماران مبتلا به نکروز بافتی (6 نفر) تحت نکروزکتومی سرپایی بعدی قرار گرفتند.آمبولیزاسیون دیستال رخ نداد و  جراحی ضروری نبود.

درمان PSA از طریق تزریق چسب سیانوآکریلات جراحی NBCA-MS در بیماران بدون علامت و همچنین بیماران مبتلا به نوروپاتی، فشرده سازی وریدی یا نکروز بافت نرم ایمن و موثر است.

بحث

تزریق ترومبین تحت هدایت اولترا سوند به درمان انتخابی برای PSA ایتروژنیک تبدیل شده است . با این حال، بیماران مبتلا به PSA که با عفونت، انبساط سریع، نوروپاتی، فشرده سازی ورید، یا نکروز بافت نرم پیچیده شده است، که میزان بروز آن نامشخص است ، هنوز معمولاً به مدیریت جراحی ارجاع داده می شوند. علاوه بر این، هنوز مشخص نیست که آیا بیومتری PSA، طول گردن، محفظه و قطر نقص شریانی ممکن است بر اثربخشی و میزان عوارض، مانند نشت ترومبین به داخل شریان تأثیر بگذارد. بنابراین ما ایمنی و اثربخشی درمان PSA مبتنی بر چسب آمبولیزان NBCA-MS را در بیماران علامت دار و بدون علامت آزمایش کرده ایم. اثربخشی روش در بیماران بدون علامت و علامت دار در سری حاضر تزریق چسب آمبولیزان NBCA-MS مستقل از بیومتری PSA (حتی در PSA های بدون گردن، نقص شریانی پهن یا محفظه PSA) موثر است. جالب توجه است که تزریق چسب سیانوآکریلات جراحی NBCA-MS حتی در PSA که با اثر جرمی پیچیده شده است (که در حال حاضر  جراحی رفع فشار گفته می شود) موفقیت آمیز بوده است، زیرا برخلاف تزریق ترومبین، به جراح اجازه می دهد تا محفظه PSA را به جای ترومبوز آن ناپدید کند. این ممکن است اثربخشی تکنیک مبتنی بر چسب آمبولیزان NBCA-MS را در القای تسکین علائم در بیمارانی که با PSA دارای اثر توده ای مراجعه می کنند، توضیح دهد. شکست درمان PSA در یک بیمار مشاهده شد (1 در مقابل 2 درصد برای تزریق ترومبین گزارش شد) که 3 روز پس از عمل تحت استنت گذاری عروق کرونر و درمان تهاجمی ضد پلاکتی قرار گرفت. به همین ترتیب، میزان عوارض و نیاز به چندین بار تزریق مجدد چسب سیانوآکریلات جراحی در طول یک روش مشابه با تزریق ترومبین بود (به ترتیب 0 در مقابل 0-4٪ و 18 در مقابل 4-37٪) .

 ویژگی فنی درمان PSA مبتنی بر چسب طبق دانش ما

 Aytekin و همکاران. ابتدا استفاده از چسب سیانواکریلات را برای درمان PSA توصیف کرد. با این حال، آنها از چسب به عنوان جایگزینی برای ترومبین برای القای ترومبوز محفظه PSA استفاده کردند. در مقابل، ما باعث فروپاشی/کلپس محفظه PSA شدیم و سپس دیواره های فوقانی و تحتانی آن را به هم چسباندیم. بنابراین ما به ناپدید شدن محفظه PSA را به دست یافتیم که این امر تازگی اصلی تکنیک حاضر است. به دلیل عملکرد مویرگی، چسب آمبولیزان NCBA-MS حجمی از ترومبوز/بافت را تا دو برابر حجم خود تثبیت می کند. بنابراین، مقادیر کمی از چسب آمبولیزان (0.1 میلی لیتر در تزریق [میانگین مقدار چسب سیانوآکریلات جراحی تزریق شده 0.24 در مقابل 0.5 میلی لیتر در تزریق؛ میانگین 1.5 میلی لیتر استفاده شده توسط Aytekin) در لایه هیپواکوژنیک پخش شد و برای حفظ وچسبندگی دیواره فوقانی به دیواره تحتانی PSA  کافی بود. حذف جریان خون در سراسر دهانه محفظه PSA، و همچنین تزریق چسب سیانوآکریلات پزشکی در بافت های جامد (جایی که چسب سیانوآکریلات جراحی می تواند به آرامی منتشر شود) به جای در محفظه PSA، احتمالا آمبولیزاسیون دیستال بالقوه را کاهش می دهد. در نهایت، بر خلاف تکنیک توصیف شده توسط Aytekin، ما چسب سیانوآکریلات را که دارای اکوژنیسیته /echogenicity  بالایی است، با ماده حاجب (مثلاً لیپیودول) مخلوط نکردیم زیرا زمان تثبیت را طولانی می کند.

محدودیت های مطالعه

 برخی از محدودیت های مطالعه فعلی باید مورد توجه قرار گیرد. اول، داده ها در مورد قطر غلاف تنها برای بخش کوچکی از روش های اندوواسکولار در دسترس بود. علاوه بر این، نقص شریانی به ندرت تنها توسط اولتراسوند قابل تشخیص بود. بنابراین قطر نقص شریانی با استفاده از داپلر رنگی ارزیابی شد، که احتمالاً اندازه‌گیری‌ها را بیش از حد برآورد می‌کند. در نهایت، محدودیت مطالعه حاضر فقدان بازوی کنترل است. به طور خاص، ما می‌توانیم یک مطالعه آینده را در نظر بگیریم که ایمنی و اثربخشی چسب سیانوآکریلات جراحی و تزریق ترومبین را در درمان بیماران مبتلا به PSA ایاتروژنیک مقایسه می‌کند.

نتیجه گیری

مطالعه ما نشان می دهد که با توجه به وجود یک PSA کلپس شونده، درمان مبتنی بر مایع آمبولیزان NBCA-MS یک رویکرد عملی مستقل از قطر PSA، وجود/عدم وجود گردن و قطر نقص شریانی است. شایان ذکر است که این روش از راه پوست که باعث ناپدید شدن محفظه PSA می شود، در PSA که با فشرده سازی عصب/ورید و همچنین نکروز بافتی عارضه دارد، موفقیت آمیز بوده است، که برای هر دوی این روش ها جراحی در حال حاضر درمان انتخابی می باشد و ممکن است درمان از راه پوست را تا زیر مجموعه ای از بیماران علامت دارگسترش دهد. این ممکن است پیامدهای اجتماعی و اقتصادی قابل توجهی در مدیریت فعلی بیماران مبتلا به PSA ایاتروژنیک داشته باشد. بنابراین، مطالعات آینده بر اساس جمعیت‌های بزرگ‌تر برای تأیید ایمنی و اثربخشی این روش و مقایسه آن با رویکردهای فعلی از راه پوست و جراحی مورد نیاز است.

در صورتی که قادر به دریافت فایل مقاله از روی لینک نیستید اطلاعات زیر را تکمیل کنید تا بلافاصله فایل مقاله برای شما ایمیل شود. (لطفا فولدرهای اسپم و پروموشن ایمیل خود را نیز بررسی کنید)