امتیاز میدهم

8- Efficacy of cyanoacrylate in the prevention of delayed bleeding after endoscopic mucosal resection of large colorectal polyps: a pilot study

Title: Efficacy of cyanoacrylate in the prevention of delayed bleeding after endoscopic mucosal resection of large colorectal polyps: a pilot study

Authors:Gennaro Martines ,Arcangelo Picciariello, Rigers Dibra, Giuseppe Trigiante,O. Caputi Jambrenghi,Nicola Chetta ,Donato Francesco Altomar,International Journal of Colorectal Disease,Springer Nature 2020,https://doi.org/10.1007/s00384-020-03678-9

PMID: 21821249 DOI: 10.1016/j.gie.2011.05.048

Abstract:

Background

Postoperative bleeding is a common complication after endoscopic polypectomy, particularly after endoscopic mucosal resection (EMR) of large non-pedunculated polyps, despite prophylactic clipping can reduce its occurrence. Cyanoacrylate glue has recently been proposed as a useful tool in reducing bleeding in surgery because of its adhesive and haemostatic properties.

The aim of this study is to evaluate the usefulness of endoscopic application of a modified cyanoacrylate glue in the prevention of early or delayed post EMR bleeding.1

Methods

This is a pilot study. Inclusion criteria were patients between 18 and 75 years old affected by sessile or flat colonic polyps larger than 2 cm. Patients enrolled in the study were randomized in two groups: group A (EMR) and group B (EMR with the application of 0.3 ml of N-butyl-2-cyanoacrylate + methacryloxysulfolane—Glubran 2®).

Results

Fifteen patients in both group A and B were enrolled. There were no intraoperative complications but haemostatic clipping was necessary in 3 patients in each group because of active bleeding. Delayed (after 24 h) bleeding occurred in two patients (13.3%) in group A requiring hospital readmission and re-do endoscopy with apposition of haemostatic clips. No case of bleeding was recorded in group B (p = 0.48).

Conclusion

The results of this pilot study suggest a potential role of local spray application of Glubran®2 in reducing post-procedural bleeding.

Keywords:

Colorectal polyps .EMR . Bleeding . Cyanoacrylate glue

ما در تیم علمی شرکت پارسان درمان پاد شما را به مطالعه  خلاصه ای از این مقاله دعوت می کنیم

اثربخشی چسب سیانوآکریلات پزشکی در پیشگیری از خونریزی تاخیری پس از برداشتن مخاط آندوسکوپی پولیپ های بزرگ کولورکتال: یک مطالعه مقدماتی

خلاصه

زمینه و هدف: خونریزی بعد از عمل یک عارضه شایع پس از پولیپکتومی آندوسکوپی است، به ویژه پس از برداشتن مخاط  به شیوه آندوسکوپی (EMR) پولیپ های بزرگ بدون ساقه (non-pedunculated polyps)است، با این وجود کوتاه کردن (clipping ) /چیدن پروفیلاکتیک می تواند وقوع آن را کاهش دهد.

چسب سیانوآکریلات پزشکی به دلیل خاصیت چسبانندگی و هموستاتیکی که دارد اخیراً به عنوان یک ابزار مفید در کاهش خونریزی در جراحی پیشنهاد شده است.

هدف از این مطالعه ارزیابی سودمندی کاربرد آندوسکوپی چسب سیانوآکریلات پزشکی در پیشگیری از خونریزی زودرس یا تاخیری پس از EMR است.

مواد و روش ها

این یک مطالعه pilot است. معیارهای ورود بیماران بین 18 تا 75 سال مبتلا به پولیپ‌های non-pedunculated  یا مسطح کولون بزرگ‌تر از 2 سانتی‌متر بود. بیمارانی که در این مطالعه ثبت نام کردند به طور تصادفی در دو گروه قرار گرفتند:

گروه A  (EMR) و گروه B (EMR با استفاده از 0.3 میلی لیتر چسب سیانوآکریلات پزشکی (Glubran 2).

نتایج

 پانزده بیمار در هر دو گروه A و B وارد مطالعه شدند. هیچ عارضه حین عمل وجود نداشت اما در هر گروه 3 بیمار به دلیل خونریزی فعال، استفاده ار کلیپ ضروری بود. خونریزی تاخیری (پس از 24 ساعت) در دو بیمار (3/13%) در گروه A رخ داد که نیاز به بستری مجدد در بیمارستان و انجام آندوسکوپی مجدد با قرار دادن کلیپ های هموستاتیک داشتند. هیچ موردی از خونریزی در گروه B ثبت نشد (48/0 = p).

نتیجه‌گیری نتایج این مطالعه مقدماتی نقش بالقوه کاربرد اسپری موضعی چسب سیانوآکریلات پزشکی گلوبران دو را در کاهش خونریزی پس از عمل نشان می‌دهد.

مشروح نتایج مقاله

15 بیمار در هر گروه (گروه A: 9 مرد، میانه سن 62 سال، محدوده 48-76، گروه B: 8 مرد، میانه سن 66، محدوده 49-78) در این مطالعه وارد شدند. بیشتر پولیپ ها در هر دو گروه در داخل کولون سیگموئید قرار داشتند. اندازه متوسط ​​پولیپ ها در گروهA  ، 26 میلی متر (محدوده 21-32 میلی متر) بود، در حالی که در گروه B  ،25میلی متر (محدوده 21-35 میلی متر) بود (p = 0.57).در شش بیمار (سه نفر در هر گروه)، گیره زدن هموستاتیک اجباری بود، زیرا خونریزی حین عمل بیش از 60 ثانیه ادامه داشت.مشخصه پولیپ بر اساس طبقه بندی پاریس و یافته های هیستوپاتولوژیک در جدول 1 توضیح داده شده است. هیچ موردی از خونریزی زودرس در هر دو گروه گزارش نشده است. دو مورد (13.3%) خونریزی تاخیری با بستری مجدد در بیمارستان و آندوسکوپی مجدد با قرار دادن گیره های هموستاتیک در بیماران گروه A انجام شد (0.48 = p). در این بیماران سطح هموگلوبین 1.5 و 2.2 گرم در دسی لیتر کاهش یافت. هیچ عارضه شدید یا تهدید کننده زندگی مانند سوراخ شدن کولون یا رکتوم ثبت نشد. در 20 درصد از افراد گروه A و در 40 درصد از بیماران متعلق به گروه سیانوآکریلات، دیسپلازی با درجه بالا یا سرطان کولورکتال زودرس تشخیص داده شد. در تمام این موارد، 6 ماه پس از اولین اقدام، کنترل آندوسکوپی انجام شد و نمونه‌برداری‌های جدید تهیه شد.

جدول کولورکتال

جدول 1 یافته های هیستوپاتولوژیک و مشخصه پولیپ بر اساس طبقه بندی پاریس

بحث

رزکسشن آندوسکوپی مخاط در کیس های مرجعه کننده یک روزه مشاهده می شوند یک روش  ایمن برای از بین بردن ضایعات بزرگ sessile / سست و تومورهای جانبی گسترش یافته  روده بزرگ است. نشان داده شده است که این یک روش کم تهاجمی است، با زمان، هزینه و مزایای ایمنی قابل توجه در مقایسه با جراحی، و در کاهش بروز سرطان کولورکتال موثر است .

با این حال، با وجود مزایای آن، عوارض جانبی جدی پس از عمل گزارش شده است. خونریزی شایع ترین عارضه اصلی مرتبط با EMR است، اما زمانی که در حین عمل اتفاق می افتد، می توان آن را به جای یک عارضه، یک رویداد قابل پیش بینی در عمل در نظر گرفت. در عوض، خونریزی پس از عمل باید به عنوان یک عارضه واقعی در نظر گرفته شود و می تواند به عنوان  عارضه  زودرس (در عرض 24 ساعت) یا عارضه تاخیری (پس از 24 ساعت) طبقه بندی شود . هم در خونریزی‌های زودرس و هم در خونریزی‌های تاخیری پس از عمل، درمان آندوسکوپی در حال حاضر به عنوان درمان خط اول/اولویت اول درمان پذیرفته شده است [9]، و نتایج سری‌های مختلف در مقالات(همه قبل از سال 2000) نشان می‌دهد که نیاز به جراحی اورژانسی تا 37 درصد از بیماران  رخ داده است.  اما امروزه، تکامل سریع تکنولوژی و دستگاه های آندوسکوپی می تواند این درصدها را کاهش دهد.

اما امروزه، تکامل سریع تکنولوژی و دستگاه های آندوسکوپی می تواند این درصدها را کاهش دهد.

 پولیپ های بزرگ مسطح یا sessile ، کلونیزه شدن روده راست، فشار خون بالا، نوع جریان الکتریکی مورد استفاده و استفاده از داروهای ضد انعقاد به عنوان عوامل خطر برای خونریزی بعد از عمل شناسایی شده اند.

چندین روش پیشگیرانه از جمله تزریق اپی نفرین، استفاده از حلقه های نایلونی و گیره ها به منظور مدیریت و کاهش میزان خونریزی پس از عمل پیشنهاد شده است. اگر چه هیچ کارآزماییرندومایزی برای ارزیابی اثربخشی واقعی گیره های پیشگیرانه برای جلوگیری از خونریزی پس از عمل انجام نشده است، متاآنالیز اخیر توسط ایوب و همکارانش انجام شده است. از بررسی 7794 ضایعات بزرگ کولورکتال در 1701 بیمار دریافتند که گیره زدن پروفیلاکتیک ممکن است باعث کاهش خونریزی تاخیری پس از عمل به دنبال EMR در مقایسه با عدم گیره زدن شود (1.4% در مقابل 5.2%).در دهه گذشته، استفاده از چسب های سیانوآکریلات پزشکی به عنوان چسب بافتی که می‌توانند در تماس با آب یا خون به سرعت پلیمریزه شوند، مانند سیانواکریلات و مشتقات آن (Glubran 2) به یک ابزار درمانی گسترده در چندین روش جراحی باز و آندوسکوپی تبدیل شده است.

 منطق این مطالعه آزمایشی این بود که استفاده از چسب سیانوآکریلات پزشکی Glubran2® می تواند میزان خونریزی پس از عمل را در مقایسه با EMR به تنهایی کاهش دهد. حتی اگر نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل ما تفاوت آماری قابل توجهی را بین دو تکنیک پیدا نکرد، با توجه به حجم نمونه کوچک هر دو گروه از بیماران، می‌توانیم حدس بزنیم که روند مشاهده شده به نفع کاربرد چسب سیانوآکریلات پزشکی می‌تواند به عنوان یک نتیجه امیدوارکننده جهت بررسی های بیشتر تفسیر شود.

نتیجه گیری:

استفاده از اسپری موضعی چسب سیانوآکریلات پزشکی NBCA + MS Glubran®2 پس از برداشتن آندوسکوپی مخاطی پولیپ‌های بزرگ کولورکتال بدون پدانکوله /non-pedunculated می‌تواند نقش بالقوه‌ای در کاهش خونریزی پس از عمل در مقایسه با EMR داشته باشد. یافته‌های ما از نیاز به یک کارآزمایی رندومایزد و کنترل‌شده آینده‌نگر در مورد این موضوع حمایت می‌کند.

در صورتی که قادر به دریافت فایل مقاله از روی لینک نیستید اطلاعات زیر را تکمیل کنید تا بلافاصله فایل مقاله برای شما ایمیل شود. (لطفا فولدرهای اسپم و پروموشن ایمیل خود را نیز بررسی کنید)