3/5 - (1 امتیاز)

4- Use of cyanoacrylate as barrier in guided tissue regeneration in class II furcation defect

Title:  Use of cyanoacrylate as barrier in guided tissue regeneration in class II furcation defect

Authors: Storrer CL, Kummer Gdos S, Forcada SM, Zielak JCs. J Indian Soc Periodontol. 2014;18(3):408411. doi:10.4103/0972-124X.134595

Abstract: 

The guided bone regeneration (GBR) is a technique that uses resorbable and non-resorbable membranes in association with other filling biomaterials. GBR is one of the optional treatments for therapy of class II furcation defects. The current case report evaluates clinically and radiographically the use of the cyanoacrylate membrane (Glubran ®2) associated with organic bovine bone (GenOx) for the treatment of vestibular class II furcation defect on the lower left molar. Conclusion: The GBR is an option in the treatment of vestibular class II furcation defects and cyanoacrylate surgical glue, acting as a mechanic barrier and providing an efficient stability for the graft.

Keywords:

Bone regeneration, furcation defect, guided bone regeneration

تیم علمی شرکت پارسان درمان پاد شما را به مطالعه  خلاصه ای از مقاله زیر دعوت می نماید.

استفاده از چسب سیانوآکریلات پزشکی به عنوان غشای محافظ در بازسازی بافت هدایت شده در نقص فورکیشن(نقص انشعاب)  کلاس II

تیم علمی شرکت پارسان درمان پاد شما را به مطالعه مقاله بازسازی هدایت شده استخوان  (GBR) تکنیکی است که از غشاهای قابل جذب و غیرقابل جذب در ارتباط با سایر مواد زیستی پرکننده استفاده می کند. GBR یکی از درمان های اختیاری برای درمان نقص فورکیشن(نقص انشعاب) کلاس II است.

گزارش مورد فعلی استفاده از غشای چسب سیانوآکریلات پزشکی (Glubran®2) مرتبط با استخوان گاو آلی (GenOx) را از نظر بالینی و رادیوگرافی برای درمان نقص فورکیشن(نقص انشعاب)  دهلیزی کلاس II در مولر پایین سمت چپ ارزیابی می‌کند.

نتیجتا این مطالعه نشان می دهد GBR گزینه‌ای در درمان نقص فورکیشن (نقص انشعاب) کلاس II دهلیزی است و چسب سیانوآکریلات جراحی (Glubran®2)، به عنوان یک مانع مکانیکی عمل می کند و پایداری کارآمدی را برای پیوند ایجاد می کند.

گزارش مورد

یک مرد 30 ساله سالم، leukodermic، غیر سیگاری برای درمان به کلینیک دندانپزشکی دانشگاه پوزیتیوو مراجعه کرد. تاریخچه و معاینه بالینی انجام شد و پارامترهای بالینی پریودنتال ارزیابی شد و در جدول 1 توضیح داده شده است.

هیچ مشکل سیستمیک یا استفاده از داروها گزارش نشده است.  از دست دادن چسبندگی بالینی (CAL) در سطح باکال دندان 37 و نقص کلاس II فورکیشن از طریق جهت باکال-لینگوال (B-L)مشاهده شد. بیمار تحت یک درمان اولیه پریودنتال و راهنمای بهداشتی قرار گرفت. پس از 90 روز از شروع مطالعه، بیمار مجدداً مورد ارزیابی قرار گرفت [شکل 1-a-b]. هنگامی که ضایعه فورکیشن هنوز وجود داشت و در سطوح مشابه با معاینه پریودنتال اولیه باقی ماند، به جهت انجام مداخله جراحی تصمیم گیری شد. درمان پیشنهادی با قصد استفاده از GBR همراه با چسب سیانوآکریلات پزشکی NCBA به عنوان یک مانع طرح شد[شکل 2]. روش جراحی با آنتی‌سپیس خارجی، با پلی‌وینیل-پیرولیدونایودو (PVPI) و دهان‌شویه با کلرهگزیدین دی‌گلوکونات با غلظت 0.12 درصد (Periogard®) در طول 1 دقیقه آغاز شد. جراحی تحت بی حسی موضعی (مپیواکائین با اپی نفرین 1:100.000) انجام شد. یک برش مخروطی معکوس از وجه دیستال دندان 37 بود و تا سطح مزیال همان دندان امتداد داشت و پاپیلاها را با برش‌های آزادکننده عمودی فراتر از خط مخاط لثه در یک فلپ با ضخامت کامل در بر می‌گرفت [شکل 3].

نقص فکیشن با GenOx Org Cortical® (Genius; Baumer S.A. – Biomaterial Division، ساخت برزیل)، [شکل 4] مرطوب شده با سرم فیزیولوژیکی پرشد، در ناحیه فورکیشن باLucas  نوع no 2  وارد شد. یک میلی لیتر چسب سیانوآکریلات پزشکی با یک سرنگ انسولین که به صورت قطره روی پیوند توزیع شد [شکل 5]. پس از پلیمریزه شدن، هنگام تماس با خون، یک پوشش همگن تشکیل می شود. فلپ با یک سیم مونویلون 5-0 (اتیکون جانسون و جانسون) جایگزین و بخیه شد. برای کنترل درد پس از جراحی، 600 میلی گرم ایبوپروفن هر 4 تا 6 ساعت و 500 میلی گرم آموکسی سیلین سه بار در روز به مدت 7 روز تجویز شد. پس از 10 روز پس از درمان مشاهده شد، [شکل 6] حاشیه لثه در همان سطح محل اتصال سیمان به مینا بود. هیچ عارضه ای در محل درمان مشاهده نشد، التهاب حاد و آبسه مشاهده نشد. بیمار بعد از هر 3 ماه تا یک سال کامل مورد ارزیابی قرار گرفت. پس از 1 سال درمان مشاهده شد که یک CAL کوچک در محل باکال رخ داده است. ناحیه فورکیشن دارای افزایش افقی استخوانی بود [شکل 7a-b].

بحث

 درمان پیشنهادی برای این گزارش موردی، GBR همراه با چسب سیانوآکریلات پزشکی NCBA به عنوان یک مانع در یک نقص فورکیشن کلاس II بود. نشان داده شده است که استفاده از پیوند استخوان برای پر کردن نقص باکال/buccal  مولر متبط با نقص فورکیشن کلاس II به وسیله غشای چسب سیانوآکریلات جراحی NCBA برای تثبیت پیوند استخوان منجر به افزایش افقی استخوان و ثبات بالینی می شود. درمان نقایص استخوانی برای پریودنتیست‌هایی که همیشه به دنبال بسته شدن کامل هستند، یک چالش است.

همچنین، مطالعاتی که شامل درمان نقص فورکیشن کلاس II می‌شود، برای ارزیابی دوام اثرات بالینی و تایید نتایج، به زمان بیشتری از نگهداری نیاز دارند.

فراتر از تأثیر ویژگی های آناتومیک ضایعه نقص فورکیشن ، محل در قوس و موقعیت ورودی فورکاسیون به طور منفی در بهداشت روزانه تداخل دارد و از طریق کلونیزاسیون مجدد باکتری، درمان پریودنتال را کاهش می دهد.

 هیچ مدرکی مبنی بر اینکه GTR مرتبط با گرفت گاوی یک درمان قابل پیش بینی براینقص فورکیشن کلاس III در انسان است وجود ندارد،  اما مشاهده شد که درنقص فورکیشن کلاس II، ترکیب GTR با یک جایگزین استخوان و غشای غیر قابل جذب نتایج قابل توجهی در سطح استخوان عمودی و افقی در مولرهای فک پایین پیدا کرد.

فراتر از آن، یک مطالعه طولانی مدت نشان داده است که مولرهای مبتلا به پریودنتیت شامل فورکیشن ، میزان بیشتری از تخریب پریودنتال را دارند.

توضیح داده شد که برای دستیابی به افزایش افقی و عمودی استخوان در GTR، چهار اصل باید رعایت شود: حذف اپی تلیوم و بافت همبند، حفظ فضا، تثبیت لخته و بسته شدن زخم اولیه، تا سلول‌های استخوانی به ناحیه GTR حمله کنند. با توجه به مقالات، اندازه ذرات استخوان می تواند با موفقیت درمان GBR تداخل داشته باشد. هنگامی که یک استخوان لیوفیلیزه دمنرالیزه شده در اندازه‌های 0.12 تا 1.00 میلی‌متر استفاده می‌شود، نسبت به ذرات کوچک‌تر از 0.12 میلی‌متر اثر القای استخوان بهتری دارد.

اندازه ذرات بسیار کوچک می تواند باعث پاسخ ماکروفاژها شود و به سرعت با تشکیل استخوان کم یا بدون تشکیل مجدد جذب می شوند. استفاده از موانع در GTR نتایج را بهبود می بخشد  وسطح دست آورد های بیشتری را در الحاق بالینی تایید می کند. مطالعه انجام شده توسط Montanaro و همکاران، 2001، در مورد سمیت سلولی چسب بافتی سیانوآکریلات پزشکی Glubran2 و سازگاری آن با خون، نشان داد که سمیت با گرمای پلیمریزاسیون مرتبط است و هنگامی که چسب رقیق شده و سازگاری خون ارائه می کند، سمیت قابل قبولی دارد و این مطلب  در مطالعه حاضر نیز تایید شد.

چسب جراحی پزشکی سیانوآکریلات جراحی دارای ظرفیت قوی برای پیوند با بافت‌های بیولوژیکی و مقاومت بالا در هنگام پلیمریزه شدن و مقاومت در برابر کشش است. غشایی از چسب سیانوآکریلات پزشکی NCBA در روش‌های جراحی و آندوسکوپ‌ها استفاده می‌شود و معمولاً از چسب‌های بافتی جراحی به عنوان تقویت کننده بخیه یا به عنوان collage و عامل هموستاتیکه استفاده می‌شود. استفاده از چسب سیانوآکریلات پزشکی NCBA به عنوان مانع، نتایج را در درمان نقص فورکیشن کلاس II بهینه کرده است.

نتیجه گیری بازسازی بافت هدایت شده یک گزینه در نفص فورکیشن سطح II دهلیزی است. چسب سیانوآکریلات پزشکی زمان جراحی سریع‌تر و پایداری کارآمد پیوند را فراهم کرد.

شکل 1. (الف) اشعه ایکس اولیه از دندان 37. (ب) جنبه بالینی اولیه عنصر 37 (باکال)

چسب سیانوآکریلات پزشکی

شکل 2. چسب سیانوآکریلات پزشکی گلوبرن2 (NBCA) که به عنوان مانع استفاده می شود.

یک فلپ موکوپریوستئال با ضخامت کامل منعکس شده است

شکل 3. یک فلپ موکوپریوستئال با ضخامت کامل منعکس شده است. فرکیشن کلاس دوم فورکشن بیرون زدگی روی دندادن37

کاربرد چسب سیانوآکریلات پزشکی گلوبرن2

شکل 4. ناحیه فورکاسیون با پیوند استخوان لیوفیلیزه بیومتریال-آلی

تنظیم چسب سیانوآکریلات پزشکی گلوبرن2

شکل 5. تنظیم چسب جراحی روی پیوند استخوان

چسب سیانوآکریلات پزشکی

شکل6: نمای بالینی باکال (یک ماه پس از جراحی) تزریق چسب سیانوآکریلات پزشکی گلوبرن2

چسب سیانوآکریلات پزشکی

شکل 7: الف) اشعه ایکس پس از 1 سال پیگیری. تخمین بیش از حد درگیری فورکیشن روی دندان 37. (ب) CAL در محل باکال، اما عدم وجود نقص فورکیشن

در صورتی که قادر به دریافت فایل مقاله از روی لینک نیستید اطلاعات زیر را تکمیل کنید تا بلافاصله فایل مقاله برای شما ایمیل شود. (لطفا فولدرهای اسپم و پروموشن ایمیل خود را نیز بررسی کنید)